| تحلیل محتوای ستایش و نیایش کتب فارسی متوسطه اول و بازتاب احتمالی آن در جهانبینی دینی دانشآموزان |
| کد مقاله : 1410-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه زهرا خطیبی *1، بهار قرباننژاد زواردهی2 1دانشجوی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران |
| چکیده مقاله |
| کتب درسی فارسی دوره متوسطه اول، بهویژه بخشهای ستایش و نیایش، نقش مهمی در شکلدهی به جهانبینی دینی دانشآموزان ایفا میکنند. این بخشها با بهرهگیری از اشعار و متون عرفانی شاعرانی همچون نظامی گنجهای، سعدی، فردوسی و دکتر علی شریعتی، مفاهیم بنیادین دینی را به زبانی عاطفی و الهامبخش منتقل مینمایند. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری استقرایی مضامین بخشهای ستایش و نیایش پایههای هفتم تا نهم را مورد بررسی قرار داد. در پایه هفتم، تمرکز بر زبان عاشقانه و مناجاتگونه است که عشق عارفانه و توکل را برجسته میکند؛ پایه هشتم با زبانی ساده و روان، بر شکر نعمت، تواضع و رحمانیت الهی تأکید دارد؛ و پایه نهم با رویکرد حماسی-عرفانی، به معرفت الهی، بندگی خالص و مسئولیت اجتماعی میپردازد. یافتهها نشان داد که قویترین مضامین به ترتیب عبارتند از: معرفت خداوند، دعا و طلب خیر و توکل؛ در حالی که بازتاب همدلی با خلق، عدالت اجتماعی و مسئولیت زیستمحیطی تقریباً غایب هستند. این بخشها با تقویت باورهایی همچون آرامش قلبی از یاد خدا، امید به رحمت الهی، تواضع در برابر قدرت پروردگار و الگوگیری از انبیا و اولیاء، جهانبینی دینی دانشآموزان را در دوره نوجوانی بهسوی پیشگیری از پوچگرایی، افسردگی و انحراف اخلاقی هدایت میکنند. پیشنهاد میشود برای غنای بیشتر، مضامین اجتماعی و معاصر نیز به این بخشها افزوده شود تا جهانبینی دینی دانشآموزان با چالشهای روزمره همخوانی بیشتری داشته باشد. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، ستایش، نیایش، کتاب فارسی، متوسطه اول، جهانبینی دینی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
