| بررسی کتب ادبیات دوره دوم ابتدایی از منظر تقویت هویت اجتماعی دانش آموزان |
| کد مقاله : 1406-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه وحیدیان * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هویت اجتماعی بهعنوان بخشی از ساختار هویت فردی، مجموعهای از باورها، ارزشها، نقشها و احساس تعلقی است که فرد در ارتباط با گروهها و جامعه بزرگتر تجربه میکند. شکلگیری این هویت از دوران کودکی آغاز میشود و یکی از مهمترین زمینههای تقویت آن، نظام آموزشی و بهویژه کتابهای درسی است؛ چرا که محتوای آموزشی میتواند نقش مؤثری در ایجاد احساس مسئولیت اجتماعی، تعلق فرهنگی و تعامل مثبت با دیگران داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفههای تقویت هویت اجتماعی دانشآموزان در کتابهای «فارسی» پایههای چهارم تا ششم دوره ابتدایی انجام شده است. جامعه آماری شامل کتابهای ادبیات فارسی این سه پایه و نمونه آماری شامل اشعار، حکایتها و روانخوانیهای موجود در آنهاست. این تحقیق با روش ترکیبی (کمی–کیفی) و بر اساس تحلیل محتوای کتاب درسی صورت گرفته است. در مرحله کیفی، مؤلفههای هویت اجتماعی استخراج و دستهبندی شدند و در مرحله کمی، میزان و نحوه توزیع آنها در متون منتخب بررسی شد. نتایج نشان میدهد که اگرچه کتابهای فارسی به برخی عناصر هویت اجتماعی مانند هویت ملی، تعاملات اجتماعی و مسئولیتپذیری توجه داشتهاند، اما میزان این توجه در پایههای مختلف متفاوت بوده و برخی مؤلفهها کمتر مورد تأکید قرار گرفتهاند. یافتهها میتواند به عنوان مبنایی برای بازنگری و ارتقای محتوای آموزشی در راستای تقویت هویت اجتماعی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| هویت اجتماعی-کتاب درسی-ادبیات فارسی-دوره ابتدایی-مهارت های اجتماعی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
