| تحلیل برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی بر پایه ماتریس «SWOT» با رویکرد تماتیک |
| کد مقاله : 1405-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سیده هما عقیلی1، ام البنین احمدی حاجی *2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان استان گلستان 2مأمور آموزشی دانشگاه ه فرهنگیان مازندران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر یک مطالعه آینده پژوهانه است که با هدف تحلیل برنامۀ درسی فارسی دورۀ ابتدایی بر پایه ماتریس SWOT و با رویکرد تماتیک انجام شده است. این پژوهش در پی آن است که مشخص کند برنامۀ درسی فارسی در دوره ابتدایی تحت تأثیر چه مؤلفهها، پیشرانها و روندهای آیندهنگر قرار دارد و چگونه میتوان با تقویت این عوامل، کیفیت یاددهی و یادگیری زبان فارسی را در مدارس ابتدایی بهبود بخشید. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی و توصیفیـتحلیلی است. برای شناسایی مؤلفههای اصلی درس فارسی از روش دلفی، برای استخراج پیشرانهای مؤثر بر کیفیت آموزش فارسی از تحلیل تماتیک، و برای تعیین راهبردهای جهتدهنده برنامۀ درسی فارسی از تحلیل ماتریس SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای کلیدی اثرگذار بر آیندۀ برنامۀ درسی فارسی دوره ابتدایی شامل «آموزش مهارتهای زندگی»، «توجه به فناوری»، «پرورش خلاقیت و نوآوری» و «آمادهسازی دانشآموزان برای تغییرات آینده» است. همچنین پیشرانهای مؤثر بر کیفیت آموزش فارسی عبارتاند از: همکاری معلمان، رهبری آموزشی مؤثر، سواد دیجیتال معلمان، برنامهریزی درسی منسجم، بازخورد مؤثر، حساسیت فرهنگی در محتوای فارسی، آموزش بینرشتهای و پژوهشهای عملی معلمان. روندهای آیندهنگر نیز بر فناوریهای نوین زبانی، مهارتهای قرن ۲۱ در حوزه زبان، آموزش مبتنی بر تجربه، شخصیسازی یادگیری زبان، تربیت محلی و جهانی، یادگیری مادامالعمر و ارزشیابی فرآیندمحور تأکید دارند |
| کلیدواژه ها |
| آینده پژوهی، برنامه درسی فارسی ، تحلیل ماتریسی SWOT، رویکرد تماتیک، دوره ابتدایی |
| وضعیت: پذیرفته شده |
