بررسی محتوای بخش«گفت‌وگو» فارسی متوسطه اول و تاثیر آن بر تقویت تعامل اجتماعی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1403-6LITERATURECONF
نویسندگان
هانیه اسماعیلی *1، بهار قربان‌نژاد زواردهی2
1دانشجوی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
گفت‌وگوهای هدفمند و فعالیت‌های گروهی، خصوصاً در دانش‌آموزان متوسطه اول اهمیت زیادی دارد. دانش‌آموزان در سنین کم، آداب شرکت در کارهای گروهی و گفت‌وگوها را یاد می‌گیرند. در این پژوهش، با تحلیل کتاب فارسی متوسطه اول به این موضوع تحت عنوان تمرین «گفت‌وگو» توجه شده است و در خصوص موضوعات مهم، دانش‌آموزان به بحث و گفت‌وگو دعوت می‌شوند. در این پژوهش از روش کتابخانه‌ای از نوع تحلیل محتوای کمی-کیفی استفاده شده است. جامعه آماری، کتاب فارسی متوسطه اول و نمونه آماری آن، تمرین‌های «گفت‌وگو» است. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که معلم نقش مهمی در استفاده از این بخش کتاب در کلاس درس دارد و دانش‌آموزان را به گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف دعوت می‌کند. دانش‌آموزان علاوه بر تقویت مهارت گفت‌وگو، با موضوعات متنوعی که در گفت‌وگوها آمده آشنا می‌شوند و اطلاعات بسیاری کسب می‌کنند. در نهایت هرگاه معلم گفت‌وگو را محور اصلی کلاس درس قرار دهد و دانش‌آموزان را به مشارکت فعال و گوش‌دادن متقابل تشویق کند، مهارت‌های اجتماعی آنان در زمینه‌های همدلی، همکاری و ارتباط موثر به طور چشمگیری ارتقا می‌یابد.
کلیدواژه ها
دوره متوسطه اول، کتاب فارسی، گفت‌وگو، فعالیت گروهی، تحلیل محتوا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر