| تحلیل متون کتاب ادبیات پایه دهم از منظر چیستی معنای زندگی از دیدگاه ارسطو |
| کد مقاله : 1401-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
الینا عباسی *1، محمد علی نوری خوشرودباری2 1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2استادیار زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران |
| چکیده مقاله |
| کتاب فارسی پایه دهم شامل مجموعهای از متون نظم و نثر است که در شکلگیری دستگاه فکری دانشآموزان نقشی اساسی دارد. با توجه به اینکه در جامعه امروز مفهوم «معنای زندگی» کمرنگ شده است و دستیابی به معنای حقیقی زندگی از بین جهانبینی های متنوع و رنگارنگ بسیار دشوار میباشد ،بررسی این کتاب میتواند در جهت شکلدهی نگرشی درست نسبت به معنای زندگی مؤثر باشد. از آنجا که ارسطو، فیلسوف برجسته یونان باستان، تبیین دقیقی از معنای زندگی و مؤلفههای آن ارائه کرده است، در این پژوهش کتاب فارسی پایه دهم بر اساس دیدگاه او تحلیل شده است. هدف پژوهش، بررسی بازتاب مؤلفههای معنای زندگی از منظر ارسطو و تعیین میزان توجه کتاب به هر یک از این مؤلفهها است. روش تحقیق، کتابخانهای و مبتنی بر تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. جامعه آماری متون کتاب فارسی پایه دهم است و نمونه آماری و جامعه آماری یکسان است. براساس این پژوهش مولفههای زندگی معنادار از دیدگاه ارسطو به دو نوع فضیلت عقلی و فضیلت اخلاقی تقسیم میشوند.بیشترین فراوانی را مولفه شکیبایی و شجاعت دارند و از حکمت عملی کمترین استفاده را شده است. |
| کلیدواژه ها |
| معنای زندگی، ارسطو، ادبیات فارسی، کتاب درسی، پایه دهم. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
