بررسی ظرفیت‌‌های کتاب‌های فارسی متوسطۀ اول برای آموزش با هوش مصنوعی
کد مقاله : 1400-6LITERATURECONF
نویسندگان
مبینا نصیری *1، فرزاد بختیاری مرکیه2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی ظرفیت‌های کتب‌ فارسی متوسطه اول برای بهره‌گیری در آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی انجام شده است.منبع داده‌های این پژوهش شامل کتب فارسی متوسطه است که از نظر ویژگی‌ها و استاندارد بودن زبان،روایت‌پذیری،توصیف‌محوری،امکان استخراج موضوع،قابلیت تولید سوال و ارزشیابی،خلاصه‌سازی و ظرفیت ارزیابی و بازخورددهی ماشینی مورد واکاوی قرار گرفتند.این پژوهش کیفی‌ـتحلیلی است که در آن بخش‌های کتاب مثل متن درس‌ها،پرسش‌های درک مطلب و... با رویکرد امکان‌سنجی آموزش علم‌محور بررسی شدند؛یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد:کتب فارسی متوسطه اول به هوش مصنوعی اشاره مستقیم ندارند اما متون روایی ساده و نیز فعالیت‌های نگارشی مانند خلاصه‌نویسی و بازنویسی ظرفیت بالایی برای پردازش،استخراج موضوع،ساخت سوال،خلاصه سازی و ارائه بازخورد متنی توسط هوش مصنوعی را دارند. همچنین محدودیت‌هایی نظیر فقدان قالب‌های استاندارد برای تحویل پاسخ و فقدان معیارهای ارزیابی ساختارمند نشان می‌دهد که بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی بیشتر نیازمند طراحی فعالیت‌های هوشمند توسط معلم است تا اتکا به معماری داخلی کتاب؛نتیجه کلی پژوهش حاکی از آن است که کتاب‌های فارسی متوسطه اول اگرچه مرجع مستقیم هوش مصنوعی نیستند اما ظرفیت‌های زبانی و محتوایی خوبی دارند که با آن می‌توان فعالیت‌های هوشمند را طراحی،ارزیابی و بازخورددهی کرد، این پژوهش بر نقش کتاب های فارسی متوسطه اول به عنوان یک منبع محتوایی قابل توسعه برای آموزش هوش مصنوعی محور و نقش معلم به عنوان حلقه اتصال میان محتوای کتاب و فناوری‌های هوش مصنوعی تاکید دارد و می‌تواند نقشه راهی برای توسعه آموزش فارسی در بستر فناوری‌های روز دنیا در مدارس کشور ایران باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی،کتاب‌های فارسی،متوسطه اول،آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر