مطالعه تحلیلی محتوای فصل سبک زندگی کتاب‌ فارسی دوره متوسطه اول
کد مقاله : 1399-6LITERATURECONF
نویسندگان
فاطمه دیوسالار *1، معصومه دیوسالار2
1دانشجوی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2مربی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل و نقد محتوای فصل سبک ‌زندگی در کتاب‌های فارسی دوره متوسطه اول انجام شده است. مسئله اصلی مطالعه، بررسی میزان هماهنگی این فصل‌ها با نیازهای واقعی دانش‌آموزان و نحوه بازنمایی مؤلفه‌های سبک زندگی در قالب متون آموزشی است. روش تحقیق به شیوه کتابخانه‌ای و تحلیل محتوای کمی و کیفی صورت گرفت. جامعه آماری شامل کتاب‌های فارسی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم و نمونه آماری، فصل‌‌های سبک زندگی در کتاب فارسی این سه پایه بود. واحد ثبت در این پژوهش سطر است. داده‌ها با استفاده از کدگذاری استقرایی جمع‌آوری شدند. یافته‌ها نشان داد که برخی مؤلفه‌های مهم سبک زندگی مانند هویت و فرهنگ ملی، معنویت و اخلاق برجستگی بیشتری دارند، در حالی که مؤلفه‌هایی چون محیط زیست و مصرف رسانه‌ای کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. نتایج بیانگر آن است که محتوای فصل سبک‌زندگی در کتاب‌های فارسی تنها بخشی از نیازهای واقعی دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد و موفقیت نسبی در ارائه الگوی سبک زندگی کارآمد داشته است، اما همچنان نیازمند بازنگری و تقویت در برخی حوزه‌هاست.
کلیدواژه ها
مطالعه تحلیلی، سبک ‌زندگی، کتاب فارسی، متوسطه‌ اول.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر