تحلیل بازتاب مؤلفه‌های ادبیات پایداری در کتب فارسی دوره متوسطه دوم و نقش آن در ترویج فرهنگ مقاومت
کد مقاله : 1398-6LITERATURECONF
نویسندگان
فاطمه ملک تبار *1، هانیه حاجی تبار2
1دانشگاه فرهنگیان
2دکتری زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
چکیده مقاله
ادبیات پایداری به عنوان یک جریان حیاتی در ادبیات معاصر، نقشی مؤثری در بازتاب ارزش های ملی، مقاومت در برابر ظلم و تقویت روحیه ایستادگی در برابر تهدید های داخلی و خارجی ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف بررسی بازتاب مؤلفه‌های پایداری در کتب فارسی دوره متوسطه دوم و ارزیابی میزان تأثیر گذاری ادبیات پایداری بر ترویج فرهنگ مقاومت در دانش‌آموزان انجام شده است. با توجه به اینکه نسل جدید از تجربه‌ های مستقیم دوران جنگ و مصائب پیش از انقلاب فاصله گرفته‌اند، بررسی میزان موفقیت برنامه درسی در انتقال این ارزش‌ها اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. پژوهش حاضر با رویکرد کمی_کیفی بوده و از تحلیل محتوا به عنوان ابزار اصلی استفاده شده است. در بخش کمی میزان فراوانی و توزیع مؤلفه‌های کلیدی پایداری در متون درسی بررسی شد. در بخش کیفی، عمق مفهومی و کیفیت بازتاب این مؤلفه‌ها با تکیه بر مبانی نظری ادبیات پایداری تحلیل گردید. در مجموع یافته های اصلی نشان دادند که توزیع مولفه های پایداری در کتب درسی متوازن نیست. و این توزیع نامتوازن، نشان می‌دهد که صرف داشتن تعداد دروس بیشتر به معنای غنی بودن بار مفهومی نمی باشد و همچنین در تحلیل کیفی کتب مشخص شد، کتب فارسی دوره متوسطه دوم با ارائه متون در قالب نظم و نثر در نهادینه سازی و ترویج فرهنگ مقاومت در نگرش دانش آموزان عملکرد موفقیت آمیزی داشته است.
کلیدواژه ها
ادبیات پایداری، فرهنگ مقاومت، کتب فارسی متوسطه دوم، تحلیل محتوا، ترویج فرهنگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر