تحلیل ‌محتوای کتاب فارسی هفتم باتاکید بر مفاهیم معنوی‌ و ‌اخلاقی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
کد مقاله : 1396-6LITERATURECONF
نویسندگان
کوثر کلیجی *1، محمد علی نوری خوشرودباری2
1دانشجوی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
کتاب درسی به عنوان مهم‌ترین منبع یادگیری نقش موثری در انتقال باورها و ارزش‌ها دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه هفتم بر اساس مفاهیم معنوی و اخلاقی مطرح در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام شده است. مسئله اصلی این پژوهش، میزان انطباق محتوای آموزشی با ارزش‌های بنیادین معنویت و اخلاق در بیانیه مذکور به عنوان یک سند بالادستی است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و کیفی است که در آن تمامی متون اصلی کتاب فارسی پایه هفتم به‌ صورت نظام‌مند مورد بررسی قرار گرفته است و واحد تحلیل سطر در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که بخش قابل ‌توجهی از محتوای کتاب با مفاهیم اخلاقی و معنوی هم‌راستا است؛ از جمله تقویت ایمان، حس خیرخواهی، اعتماد به نفس، شجاعت و کمک به نیازمندان. با این حال، مفاهیمی چون اخلاص، راستگویی، ایثار و گذشت کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. به‌ طور کلی می‌توان گفت کتاب فارسی پایه هفتم در انتقال ارزش‌های اخلاقی و معنوی موفق بوده اما در بازنمایی آرمان‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به طور خاص، نیازمند بازنگری جهت غنا‌بخشی بیشتر است.
کلیدواژه ها
تحلیل‌ محتوا، کتاب‌ فارسی، پایه‌هفتم، معنوی‌، اخلاقی، بیانیه‌ گام‌ دوم‌ انقلاب‌ اسلامی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر