| تحلیل محتوای کتاب فارسی هفتم باتاکید بر مفاهیم معنوی و اخلاقی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی |
| کد مقاله : 1396-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
کوثر کلیجی *1، محمد علی نوری خوشرودباری2 1دانشجوی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی
دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| کتاب درسی به عنوان مهمترین منبع یادگیری نقش موثری در انتقال باورها و ارزشها دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه هفتم بر اساس مفاهیم معنوی و اخلاقی مطرح در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام شده است. مسئله اصلی این پژوهش، میزان انطباق محتوای آموزشی با ارزشهای بنیادین معنویت و اخلاق در بیانیه مذکور به عنوان یک سند بالادستی است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و کیفی است که در آن تمامی متون اصلی کتاب فارسی پایه هفتم به صورت نظاممند مورد بررسی قرار گرفته است و واحد تحلیل سطر در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که بخش قابل توجهی از محتوای کتاب با مفاهیم اخلاقی و معنوی همراستا است؛ از جمله تقویت ایمان، حس خیرخواهی، اعتماد به نفس، شجاعت و کمک به نیازمندان. با این حال، مفاهیمی چون اخلاص، راستگویی، ایثار و گذشت کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. به طور کلی میتوان گفت کتاب فارسی پایه هفتم در انتقال ارزشهای اخلاقی و معنوی موفق بوده اما در بازنمایی آرمانهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به طور خاص، نیازمند بازنگری جهت غنابخشی بیشتر است. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، کتاب فارسی، پایههفتم، معنوی، اخلاقی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
