| بررسی اندیشههای پنهان دروس تعلیمی در کتاب فارسی پایه دهم و یازدهم |
| کد مقاله : 1395-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
فاطمه کبودتبار *1، آزاده کبودتبار2 1فاطمه کبودتبار
دانشجوی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 2دبیرآموزش و پرورش منطقه بندپی غرب شهرستان بابل استان مازندران |
| چکیده مقاله |
| ادبیات تعلیمی از انواع سبکهای ادبیات است که از دوران گذشته تا اکنون مورد علاقه نویسندگان است. مضمونهای تعلیمی بررسی شده در کتب درسی پایه دهم و یازدهم به مولفات تعلیمی_دینی و تعلیمی_اجتماعی محدود است. ادبیات تعلیمی با بهکار بردن تمثیلهای فراوان و نمادهای سمبلیک سعی دارد تا مفاهیم اخلاقی مفید برای نوجوانان و خوانندگان به صورت پند به آنها آموزش دهد. بیشترین مطالبی که در این پژوهش یافت شده عبارتنداز وحدت ظاهر و باطن، وابستگی موجودات به فضل الهی، اهمیت اندیشه و خرد. کتب درسی بستری برای انتقال ارزشهای فرهنگی، دینی، اخلاقی و اجتماعی جامعه به نسلهای آینده هستند. مفاهیم تربیتی در اشعار، داستانها و متون درسی میتوانند زمینهساز رشد تفکر انتقادی، اخلاقمداری و مسئولیتپذیری باشند. هویت فرهنگیوملی، فلسفه زیستنومرگاندیشی، نقش جنسیتوخانواده از جمله مفاهیمی هستند که ادبیات تعلیمی به آنها میپردازد. ادبیات تعلیمی گاه حامل پیامهایی در راستای تقویت گفتمان رسمی سیاسی یا دینی است. این پیامها بهصورت ضمنی در قالب اندرز، وصیتنامه یا روایتتاریخی منتقل میشوند. استفاده از استعاره، نماد و تمثیل در متون تعلیمی، امکان انتقال مفاهیم پیچیده و چندلایه را فراهم میسازد. این سبک بیان، ذهن مخاطب را به تأمل و تفسیر دعوت میکند. ادبیات تعلیمی به متونی اطلاق میشود که هدف اصلی آن آموزش مفاهیم اخلاقی، دینی، فلسفی یا اجتماعی است. |
| کلیدواژه ها |
| ادبیات تعلیمی، اندیشه پنهان، پایه دهم و یازدهم، کتاب فارسی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
