بازتاب مؤلفه‌های یأس و امید در کتاب فارسی پایه چهارم دبستان.
کد مقاله : 1392-6LITERATURECONF
نویسندگان
زهرا غلامی *1، بهار قربان نژاد زواردهی2
1دانشگاه فرهنگیان تهران _ ایران
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
کتاب درسی یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظام آموزشی برای انتقال مفاهیم تربیتی و روانی به دانش‌آموزان است و تحلیل محتوای آن نشان می‌دهد که چه نگرش‌هایی در ذهن نسل جدید نهادینه شده است. پژوهش صورت گرفته با هدف بررسی بازتاب مؤلفه‌های یأس و امید در کتاب فارسی پایه چهارم دبستان انجام شده است. این مطالعه به روش کتابخانه‌ای و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و کمّی صورت گرفت. جامعه آماری متون کتاب فارسی چهارم دبستان و نمونه آماری نیز با آن مطابقت می‌کند. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های امید در کتاب بسامد به‌مراتب بیشتری نسبت به مؤلفه‌های ناامیدی دارند و این مفاهیم تا حدودی به‌صورت غیرمستقیم و در بستر روایت‌ها، شعرها و گفت‌وگوهای داستانی بازنمایی شده‌اند. برجسته‌ترین مؤلفه‌های امید شامل امید به حمایت و امنیت، امید به زندگی، امید به شادی و امید به تحقق وعده الهی است. در مقابل، مؤلفه‌های ناامیدی با فراوانی محدودتر و در قالب موقعیت‌های دشوار مشاهده شده است. به‌طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که محتوای کتاب فارسی چهارم دبستان عمدتاً رویکردی امیدبخش دارد و تلاش می‌کند نگرش مثبت، تاب‌آور و آینده‌گرا را در دانش‌آموزان تقویت کند، هرچند توزیع برخی مؤلفه‌ها یکنواخت نیست و انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌های آموزشی آینده بهبود یابد.
کلیدواژه ها
پایه چهارم، کتاب درسی، ادبیات فارسی، امید، ناامیدی، یأس.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر