بررسی مولفه های الگوی آموزشی مریل در کارگاه های متن پژوهی کتاب فارسی دوازدهم
کد مقاله : 1387-6LITERATURECONF
نویسندگان
مجتبی ذبیح زاده باغلوئی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل میزان انطباق کارگاه‌های متن‌پژوهی کتاب فارسی پایه دوازدهم با مؤلفه‌های «اصول آموزشی مریل» انجام گرفته است. چارچوب نظری پژوهش شامل پنج اصل بنیادین مریل یعنی یادگیری مسئله‌محور، فعال‌سازی پیش‌دانسته‌ها، نمایش، کاربرد و ادغام است. کارگاه‌های متن‌پژوهی که پس از هر درس و در سراسر کتاب توزیع شده‌اند، با هدف تعمیق خوانش انتقادی و تقویت تحلیل ادبی طراحی شده‌اند. در این مطالعه، تمامی ۱۸ کارگاه به روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند تا میزان بازتاب مؤلفه‌های مدل مریل و سطح پشتیبانی آن‌ها از یادگیری عمیق مشخص شود. نتایج نشان داد که کتاب درسی بیشترین هماهنگی را با اصل «یادگیری مسئله‌محور» دارد و با طرح پرسش‌های تفسیری، مقایسه‌ای و تحلیلی دانش‌آموزان را درگیر حل مسئله می‌کند. «فعال‌سازی» نیز تا حدی محقق شده و از طریق پرسش‌هایی که دانش پیشین را فراخوانی می‌کند، نمود یافته است. با این حال، دو مؤلفه «نمایش» و «کاربرد» کمتر از استانداردهای مدل مریل اجرا شده‌اند و بیشتر مبتنی بر سؤالات کوتاه‌پاسخ هستند تا فعالیت‌هایی مبتنی بر مدل‌سازی، تمرین ساختاریافته یا هدایت‌شده. ضعیف‌ترین عملکرد به مؤلفه «ادغام» تعلق دارد؛ جایی که فرصت‌های اندکی برای پیوند دادن آموخته‌ها با موقعیت‌های واقعی یا تولید خروجی‌های معنادار فراهم شده است. بر اساس این یافته‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که اگرچه عناصر همسو با مدل مریل در کتاب وجود دار، طراحی کارگاه‌ها نیازمند بازنگری عمیق و تقویت در سه حوزه نمایش، کاربرد و ادغام است تا بتواند به‌طور مؤثر از یادگیری سطوح بالاتر پشتیبانی کند.
کلیدواژه ها
مدل مریل، کارگاه متن پژوهی، کتاب درسی فارسی پایه دوازدهم، آموزش ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر