| بررسی تطبیقی ادبیات مقاومت کتاب فارسی دبستان دهۀ 60 و دورۀ معاصر |
| کد مقاله : 1385-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
زهرا امیری قریه علی *1، زینب بنی اسدی2، فاطمه کرمی راویز3 1دانشجو فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان کرمان 3دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف تحلیل تطبیقی تحول گفتمان شهادتطلبی در ادبیات مقاومت و پایداری در دو دوره دهۀ ۶۰ و دورۀ معاصر در کتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و جامعهی آماری شامل محتوای دروس و اشعار مرتبط با مفاهیم مقاومت در این دو دوره بود. دادهها از طریق تحلیل محتوای کیفی و بر اساس شاخصهای «مثبتاندیشی و امید به آینده»، «عدالتطلبی»، «دفاع از وطن»، «اتحاد ملی و دینی»، «حفظ هویت ملی»، «آزادیخواهی»، «توکل به خدا»، «بیان درد مظلومان»، «بزرگداشت شهدا»، «ایثار و شهادت»، «پایداری و مقابله با ظلم» و «میهندوستی» گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که در دهۀ ۶۰ گفتمان مقاومت با محوریت مضامین حماسی، آیینی و انقلابی و با تأکید بر شهادتطلبی و مبارزه با ظلم ارائه شده است؛ در حالی که در دورۀ معاصر، این گفتمان به سمت مفاهیم فرهنگیتر و نمادینتری چون میهندوستی، اتحاد ملی، پیشرفت و مسئولیتپذیری اجتماعی تحول یافته است. این مطالعه نشان میدهد که ادبیات مقاومت در کتابهای درسی از رویکردی ایدئولوژیک و انقلابی به سمت نگاهی هویتساز و تربیت نسلی نوین و آینده ساز حرکت کرده است. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: ادبیات مقاومت، شهادتطلبی، تحول گفتمان، کتاب درسی، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
