بررسی تطبیقی مولفه های آموزشی مدل بسط رایگلوث در دانش های زبانی کتاب فارسی پایه هفتم
کد مقاله : 1383-6LITERATURECONF
نویسندگان
امیررضا ادبی فیروزجائی *
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این مطالعه، انجام تحلیل محتوای تطبیقی مؤلفه‌های آموزشی مدل بسط رایگلوث در 17 بخش دانش زبانی کتاب فارسی پایه هفتم و ارزیابی میزان تطبیق آن با این مدل است. نظریه بسط رایگلوث، سازماندهی محتوا از کلی به جزئی را پیشنهاد می‌کند: ابتدا «مطالب کوتاه» و ساده ارائه می‌شوند و سپس بسط‌ها، خلاصه‌ها، ترکیب‌کننده‌ها، توالی‌های پیش‌نیاز و فرصت‌هایی برای کنترل زبان‌آموز به تدریج با جزئیات ارائه می‌شوند. در مطالعه حاضر، هر واحد و تمرین در بخش دانش زبانی کتاب درسی به‌طور سیستماتیک کدگذاری شد تا میزان پشتیبانی از مؤلفه‌های مدل مشخص شود. نتایج نشان داد که اگرچه کتاب درسی گاهی اوقات قوانین و مثال‌های کلی را قبل از موارد جزئی‌تر ارائه می‌دهد، نشان‌دهنده پایبندی نسبی به نظریه بسط است، اما اکثر واحدها فاقد توالی ساختاریافته، جمع‌بندی‌های منظم، ترکیب‌کننده‌ها یا فرصت‌هایی برای کنترل زبان‌آموز هستند. در عوض، موارد یادگیری معمولاً شامل قوانین یا مثال‌های دستوری مجزا بدون چارچوب‌بندی واضح هستند. بر اساس این یافته‌ها، یک طراحی مجدد جامع برای مؤلفه دانش زبانی کتاب توصیه می‌شود تا ظرفیت یادگیری عمیق، معنادار و تجمعی افزایش یابد. با توجه به اینکه مطالعات پیشین بیشتر در حوزه علوم تجربی و آموزش اخلاق انجام شده‌اند، این مطالعه اولین بررسی تطبیقی مدل رایگلوث در بخش دانش زبانی کتاب فارسی پایه هفتم محسوب می‌شود.
کلیدواژه ها
نظریه شرح و بسط، دانش زبانی، کتاب درسی فارسی پایه هفتم، آموزش ادبیات فارسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر