میزان پای‌بندی فصول "ادبیات غنایی" کتب فارسی متوسطۀ دوّم به "ساحت‌های زیبایی‌شناسی و هنری" سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1382-6LITERATURECONF
نویسندگان
مهدی قمری *
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در سازمان آموزش و پرورش و تألیف کتب درسی، توجّه به حیات طیبه و بهتر زیستن از مؤلفه‌های اساسی است. دستیابی به این مهم در زیر سایۀ عمل به اصول اساسی سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش محقق خواهدشد. در کتب فارسی متوسطۀ دوّم، توجّه به بُعد زیبایی‌شناسی در فصول غنایی بسیار حائز اهمیّت است. چرا که ادبیات فارسی با زیبایی و هنر آمیخته است. بنابراین هدف ما از این پژوهش، میزان پای‌بندی کتب فارسی متوسطۀ دوّم _علی‌الخصوص فصول غنایی_ به ساحت‌های زیبایی‌شناسی سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش است. در پژوهش حاضر ما از روش کتابخانه‌ای استفاده کرده‌ایم. تحلیل محتوای فصول غنایی کتب متوسطۀ دوّم به صورت کمّی و کیفی انجام شده‌است. جامعۀ آماری ما در این پژوهش کتب فارسی متوسطۀ دوّم می‌باشد و نمونۀ آماری ما فصول ادبیات غنایی در کتب فارسی سه پایه است. واحد تحلیل نیز سطر است و تفکیک نظم و نثر در هر پایه مورد تأکید می‌باشد. تحلیل داده‌ها در پژوهش حاضر به صورت کدگذاری قیاسی(بسته) ‌انجام شده‌است. فراوانی سطور نظمی که ساحت‌های زیبایی‌شناسی سند تحوّل را مدنظر قرار دادند ۹۱/۷۹درصد و فراوانی سطور نثری که ساحت‌های زیبایی‌شناسی سند تحوّل را مدنظر قرار دادند ۹/۶۵درصد است. در مجموع، فصول غنایی کتب فارسی متوسطۀ دوم۲۳/۷۲درصد به ساحت‌های زیبایی‌شناسی سند تحوّل پای‌بند است. میزان توجّه به هریک از این ساحت‌ها به صورت غیرمساوی است. به گونه‌ای که توجّه به ساحت‌های "پرورش حواس" و "پرورش قوۀ خیال" بیشترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند و ساحت " زمینۀ گرایش و تخصص هنری" کمترین درصد را دارا می‌باشد.
کلیدواژه ها
سند تحوّل بنیادین، ادبیات غنایی، زیبایی‌شناسی، کتب فارسی، متوسطۀ دوّم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر