| آسیبشناسی محتوای کتاب فارسی چهارم دبستان |
| کد مقاله : 1380-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
حیدر قمری * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف پژوهش، آسیبشناسی فارسی چهارم دبستان از منظر مناسب بودن متنها، صحت علمی، استناد، کفایت مطالب، توضیحات فرهنگنگارانه، تناسب بین محتوا و فعالیتها، وضعیت ویرایش و نگارش، وضعیت هنری، و برخورداری از اصول برنامهریزی درسی بوده است. روش پژوهش کیفی و جامعۀ آماری آن معلّمان پایة چهارم ابتدایی سراسر کشور بود که با همکاری آنان کتاب یادشده ارزیابی گردید. متخصصان هنری، زبان و ادب فارسی و برنامهریزی درسی از جمله جامعة آماری این پژوهش بودند. حجم نمونه شامل یازده معلم، یک متخصص هنری، دو متخصص زبان و ادب فارسی و یک متخصص برنامهریزی درسی بود. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای متخصصان زبان و ادب فارسی، متخصص برنامهریزی درسی، سؤالات گروه هماندیشی، و ابزار ارزیابی هنری کتاب است. یافتههای مهم مطالعه را میتوان چنین برشمرد: انتخاب متنهای کتاب کاملاً بر اساس معیارهای ادبی و هنری نبوده است. اغلب مطالب کتاب به لحاظ علمی صحیح است. از منظر مأخذدهی کتاب وضعیت مناسبی ندارد و از مجموع 35 متن، 19 متن دارای نام پدیدآور یا مأخذ و 16 متن فاقد آن است. در کتاب، تأکید لازم بر موضوعات ادبی، دستوری و زبانی نشده و اغلب پس از یک بار طرح، رها میشوند. اثر، اَعلام ندارد و واژهنامة آن تقریباً بیاستفاده است. اغلب فعالیتها به لحاظ موضوعی متناسب و مرتبط با محتوا هستند، اما وقتبرند. دروس نیاز به ویرایش دارند. تمرینها و درک مطلبها گرافیک مناسبی دارند و از رنگهای شاد و مناسب در آنها استفاده شده است. اثر از لحاظ گرافیکی مطلوب است، اما چینش محتوا از آسان به مشکل صورت نگرفته است. |
| کلیدواژه ها |
| آسیبشناسی، برنامة درسی، کتاب درسی فارسی، چهارم دبستان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |
