نقد و تحلیل محتوای علوم فنون پایه دهم، یازدهم و دوازدهم
کد مقاله : 1375-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
زکریا علیان *1، یدالله عابدی نهرخلجی2
1دانشجو معلم
2مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
در این مقاله به کنکاش در ساختار محتوایی و علمی علوم و فنون ادبی در سه پایه دهم‌‌، یازدهم و دوازدهم با هدف برسی میزان مفید، علمی و دقیق بودن محتوای آن می‌پردازیم و آن‌را از آن‌جهت که برای آموزش ادبیات به دانش‌آموزان رشته علوم انسانی به کار برده می‌شود، مورد نقد و برسی قرار می دهیم. این پژوهش با تکیه بر روش کتابخانه ایی و با برسی دقیق و جامع صورت گرفته و تلاش شده است که به بهترین و علمی‌ترین شکل، محتوای کتب را مورد نقد و برسی قرار دهد. این پژوهش به خوبی نشان داد که درسنامه و مثال‌های کتاب دارای نواقصی چون کلی گویی و اختصار بی مورد، غلط‌های فاحش علمی و رعایت نکردن برخی اصول در آوردن مثال‌ها است. همچنین جهت بالا بردن کیفت نقد و پژوهش سعی شده است علاوه بر نقد موارد دارای ایراد، راهکارها و پیشنهاداتی ارائه شود تا امکان مقایسه اصل متن و منظور نقد فراهم آید.
کلیدواژه ها
علوم و فنون ادبی، نقد کتاب درسی، تحلیل محتوا، نقد آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده