برسی تطبیق متون غنایی برای کتب درسی متوسطه با سن وفهم دانش اموزان
کد مقاله : 1372-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
حمیده آسور *، فاطمه جعفری کمانگر
اموزش وپرورش
چکیده مقاله
ادبیات غنایی ، به ‌عنوان آیینه ‌ای از احساسات انسانی، نقشی اساسی در پرورش عاطفی و ذهنی نوجوانان ایفا می‌کند . پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تناسب اشعار غنایی موجود در کتاب‌های فارسی دوره متوسطه اول و دوم با ویژگی‌های سنی و شناختی دانش‌آموزان انجام شده است. ادبیات غنایی شامل مضامینی چون عاشقانه ، عرفانی، مناجات، ستایش، گلایه، مرثیه و وصف طبیعت است که می‌توانند در مسیر رشد هیجانی، اخلاقی و فکری نوجوانان مؤثر واقع شوند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای کیفی و کمی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کتاب‌های فارسی متوسطه اول و دوم چاپ ۱۴۰۳ و نمونه مورد بررسی، اشعار غنایی مندرج در این کتاب‌هاست. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بیشترین بسامد به مضامینی چون عاشقانه، عرفانی و ستایش اختصاص دارد، در حالی که مضامینی مانند گلایه و مرثیه یا کاملاً حذف شده یا حضور بسیار اندکی دارند. این عدم توازن محتوایی می‌تواند باعث کاهش فرصت‌های تربیتی و محدودیت در پرورش همه‌جانبه عواطف و احساسات در دانش‌آموزان شود.
کلیدواژه ها
ادبیات غنایی ، کتاب فارسی متوسطه اول ،کتاب فارسی متوسطه دوم ، فهم دانش اموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر