بررسی نقش تکیه و مکث و تاثیر آن‌ها بر درست‌خوانی اشعار کتاب‌های فارسی دوره دوم متوسطه
کد مقاله : 1361-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
ماهان افتخاری *1، علی ربانی2، علی اکبر کمالی نهاد3
1دبیر آموزش و پرورش تهران
2دبیر آموزش و پرورش
3عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دو مولفه بنیادین زبرزنجیری، یعنی تکیه و مکث، در درستخوانی اشعار
کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه و تحلیل کیفیت فایلهای صوتی رسمی ارائهشده در قالب رمزینه
آموزشی انجام شده است. در این مقاله، فایلهای صوتی مربوط به اشعار کتب فارسی دوره دوم متوسطه با
روش توصیفی–تحلیلی از نظر میزان انطباق با اصول آوایی و مرزهای معنایی ارزیابی شد و تأثیر دو عنصر
مذکور بر انتقال معنا و افزایش دقت ادراکی دانشآموزان مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها بیانگر آن است که
بخش قابلتوجهی از خطاهای شنیداری و لغزشهای معنایی در خوانش شعر، حاصل جایگذاری نادرست
تکیه، مکثهای اضافی یا حذفشده، بیتوجهی به بیتهای موقوفالمعانی و نیز عدم رعایت الگوهای طبیعی
گفتار است. بررسی دادهها آشکار ساخت که رعایت صحیح تکیهی واژگانی و استفاده بهجا از مکثهای
دستوری،تأملی و تنفسی، خوانشی طبیعی و همساز با زیباشناسی شعر فارسی را پدید میآورد. ارزیابی
فایلهای صوتی رسمی گویای آن است که برخی خوانشها، با وجود تالش برای ارائهی معیار، از دقت
زبرزنجیری کافی برخوردار نیستند و در انتقال درست معنا و موسیقی شعر کاستی دارند. برآیند نتایج بر
ضرورت تدوین استانداردهای آوایی در فایلهای صوتی آموزشی، بهرهگیری از ظرفیتهای فناوریهای نوین و
توجه ویژه به تکیه و مکث در آموزش ادبیات فارسی تأکید میکند
کلیدواژه ها
زبرزنجیری، تکیه، مکث، فارسی دوم متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر