| بررسی موردی حکایات کهنفارسی در آموزش سبکزندگی سالم دانشآموزان دوره متوسطهدوم |
| کد مقاله : 1360-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
علیرضا فاضلی شورکی، ابوالفضل فلاح یخدانی *، سجاد رجبیپور محمود آبادی دانشجو کارشناسی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد |
| چکیده مقاله |
| هدف اصلی این پژوهش، واکاوی و تحلیل ظرفیتهای تربیتی حکایات کهن فارسی در کتب درسی دوره متوسطه دوم برای آموزش سبک زندگی سالم به دانشآموزان است. مسئله محوری پژوهش، غفلت نظاممند از بهرهگیری هدفمند از این روایتهای ادبی بهعنوان ابزاری مؤثر برای انتقال غیرمستقیم مفاهیم سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی با رویکرد تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر نظریه یادگیری اجتماعی بندورا و نظریه روایتدرمانی وایت و اپستون است. جامعه آماری شامل کلیه حکایات کهن فارسی در کتب فارسی پایههای دهم تا دوازدهم بوده و نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد این متون دربردارنده مضامین ارزشمندی در حوزههای تدبیر و پیشبینی خطر، خودآگاهی انتقادی، عدالتخواهی، مسئولیتپذیری اجتماعی، اصالت رفتار، قناعت، امیدواری، شکرگزاری، صبر و ایثار هستند که با مؤلفههای سبک زندگی سالم همخوانی دارند. این پژوهش چارچوبی کاربردی برای معلمان و برنامهریزان درسی ارائه میدهد تا از ظرفیت عاطفی و روایی این آثار، بدون رویکرد موعظهای، در ترویج رفتارهای سالم بهره گیرند. |
| کلیدواژه ها |
| حکایات کهن فارسی، سبک زندگی سالم، یادگیری اجتماعی، روایتدرمانی، متوسطه دوم. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
