بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حکمرانی آموزشی هوش مصنوعی در آینده مدارس ایران
کد مقاله : 1359-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
فاطمه غلامشاهی1، لیلا رستگارنیک *2
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، پردیس باهنر ، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران .
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران.
چکیده مقاله
این مقاله با هدف بررسی نظام‌مند چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در آموزش زبان و ادبیات فارسی تدوین شده است. مسئله اصلی پژوهش، چگونگی تأثیر فناوری‌های نوین بر یادگیری، انتقال میراث فرهنگی و حکمرانی آموزشی در مدارس ایران است. روش تحقیق مبتنی بر مرور نظام‌مند منابع داخلی و خارجی در حوزه هوش مصنوعی و آموزش ادبیات فارسی بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با بهره‌گیری از پردازش زبان طبیعی، سامانه‌های یادگیری تطبیقی و ابزارهای تولید محتوا، کیفیت یادگیری را ارتقا داده و مسیرهای آموزشی شخصی‌سازی‌شده فراهم آورد. در عین حال، چالش‌هایی همچون سوگیری الگوریتمی، حفظ حریم خصوصی داده‌ها، شکاف دیجیتال و کمبود آموزش معلمان، ضرورت حکمرانی آموزشی مسئولانه را برجسته می‌سازد. نتایج پژوهش تأکید می‌کند که اگر چارچوب‌های اخلاقی و سیاستی مناسب تدوین شوند، هوش مصنوعی قادر خواهد بود آموزش ادبیات فارسی را از یک فرآیند سنتی و حافظه‌محور به تجربه‌ای پویا، خلاقانه و عدالت‌محور ارتقا دهد. این مطالعه تصویری جامع از وضعیت کنونی و مسیرهای آینده ارائه می‌دهد و می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران و پژوهشگران در حوزه آموزش ادبیات فارسی باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش ادبیات فارسی، حکمرانی آموزشی، مدارس ایران، توسعه آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر