نقش دانش تخصصی آموزش و قصه‌گویی در تقویت سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1350-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
مبینا صادق نژاد *
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
بهره مندی از شیوه های مناسب آموزشی در دوره ابتدایی همواره مورد توجه معلمان و سیاستگذاران آموزش و پرورش بوده است. هدف این پژوهش، تبیین نقش دانش تخصصی آموزش و قصه‌گویی در تقویت سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی است. چالش اصلی در آموزش فارسی، رویکردهای سنتی است که انگیزه و درک عمیق را در دانش‌آموزان کاهش می‌دهد این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه تلفیق دانش تخصصی آموزش محتوا و قصه‌گویی می‌تواند به یک ابزار آموزشی مؤثر تبدیل شود. نتایج نشان می‌دهد که دانش تخصصی آموزش محتوا به معلم کمک می‌کند تا محتوای ادبی را متناسب با شناخت دانش‌آموز و با استفاده از استراتژی‌های آموزشی مناسب، به شکلی معنادار ارائه دهد. قصه‌گویی نیز به عنوان یک بستر طبیعی و جذاب، زمینه را برای درک واژگان، ساختارهای روایی و مفاهیم انتزاعی فراهم می‌آورد تلفیق این دو منجر به افزایش انگیزه، تقویت درک مطلب شنیداری و خواندنی، و توسعهی مهارت‌های نگارش خلاق می‌شود. این رویکرد، آموزش ادبیات را از یک فرایند انتقال دانش به یک تجربهی پویا و یادگیرنده‌محور تبدیل می‌کند و می‌تواند به عنوان یک الگوی کارآمد برای معلمان فارسی در نظر گرفته شود.
کلیدواژه ها
دانش تخصصی آموزش، قصه‌گویی، سواد خواندن، سواد نوشتن، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده