نقدی بر چهرة نیما در کتاب‌های فارسی دورة متوسطه
کد مقاله : 1348-6LITERATURECONF
نویسندگان
سیده زهرا میررضایی *، فاطمه عباس‌پور
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
با کاهش سرانة مطالعه در میان عموم مردم ایران، نقش کتاب‌های درسی در افزایش دانش و آگاهی‌ نوجوانان در حیطه‌های گوناگون عمومی و تخصصی پررنگ‌تر شده است. یکی از اهداف کتاب‌های فارسی متوسطه، به عنوان دروسی عمومی، آشناکردن دانش‌آموزان با افراد تأثیرگذار در ادبیات فارسی است. نیما یوشیج یکی از این افراد است. شیوة نویی که او پس از آزمون و خطای بسیار در شعر فارسی پدید آورد، بااهمیت و شایستة یادکرد در کتب فارسی مدارس است. این پژوهش با کمک مطالعات کتابخانه‌ای و با روش توصیفی در پی روشن کردن چهرة نیما در کتاب‌های فارسی متوسطه و نقد آن است. در کتاب‌ فارسی پایة هفتم، درسی در فصل نام‌ها و یاد‌ها دربارة نیما یوشیج آمده است؛ اما نتوانسته چهرة جامعی از او ترسیم کند و با یک اشتباه تاریخی و غیرقابل چشم‌پوشی، حق نیما بر ادبیات فارسی را نگزارده است. در کتاب فارسی پایة نهم، شعر پرواز با قالب سنتی قطعه و در کتاب دهم، مثنوی چشمه، نمی‌توانند نمایندگان خوبی برای شعر نیمایی باشند. در فهرست اعلام کتاب‌های فارسی هفتم و نهم، نیما به عنوان پدر شعر نو یاد شده است اما داده‌های این کتاب‌ها دربارة نیما، برای اقناع مخاطب دقیق و کافی نیستند. به نظر می‌رسد کتاب‌های فارسی متوسطه، در نمایش چهرة نیما به عنوان پیشگام شعر نو فارسی، موفق عمل نکرده‌اند.
کلیدواژه ها
کتاب‌های فارسی، نیما، شعر نو، کتب درسی متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر