بررسی کتاب اول آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیر فارسی زبانان (آزوفا) از منظر آموزش دستور زبان
کد مقاله : 1305-6LITERATURECONF
نویسندگان
ناصر کاظم خانلو *
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
اغلب روش‌ها و رویکردهای آموزش زبان دوم در پی نظریه‌های زبانی و نظریه‌های یادگیری پدید آمده‌اند. بر اساس این روش‌ها فراگیری زبان دوم بر آموزش چهار عنصر استوار است؛ واژه، دستور، معنا و فرهنگ. در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان ، آموزش دستور جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. برخی از این کتاب‌ها تنها با هدف آموزش دستور به نگارش در آمده‌اند و در موارد دیگر نیز آموزش قواعد دستوری و فعالیت‌های مربوط به تقویت و سنجش یادگیری دستور حجم زیادی از مطالب را در بر می‌گیرد. پژوهش حاضر کوشیده‌ است تا نشان دهد که آموزش دستور در کتاب اول آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیر فارسی زبانان (آزوفا )بر چه معیارها و قواعدی استوار است.در این مقاله ،کتاب اول آزوفا از هفت منظر:1) تعداد نکته‌های دستوری، 2) شیوۀ آموزش، 3) بافت-محوری، 4) رعایت ترتیب نکته‌های دستوری، 5) میزان فعالیت‌های هر نکتۀ دستوری و 6) میزان فعالیت‌های تولیدی و تشخیصی، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که کتاب اول آزوفا با رویکرد دستور-محور غیر ارتباطی است. انسجام کلی مجموعه از منظر انتخاب و چینش نکته‌های دستوری کم است و فضای کمی به بافت و کاربرد نکته‌های دستوری در محتوا و فعالیت‌ها اختصاص داده شده است.
کلیدواژه ها
دستور زبان ، آموزش ، کتاب آزوفا، غیر فارسی زبانان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی