تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه نهم بر اساس مولفه‌های تربیت اجتماعی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1296-6LITERATURECONF
نویسندگان
حسنا فضائلی1، بهار قربان‌نژاد زواردهی *2
1دبیر ادبیات فارسی آموزش و پرورش
2استادیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف اصلی ساحت تربیت اجتماعی در سند تحول بنیادین، پرورش توانایی افراد در درک و تحلیل موقعیت‌های اجتماعی و واکنش‌ مناسب به آن‌ها با محوریت مبانی تربیت اسلامی است. در این راستا، کتاب‌های درسی فارسی نقش موثری در ارائه این مهارت‌ها ایفا می‌کنند و دوره متوسطه اول نیز به جهت کشف و شکل‌گیری هویت دانش‌آموزان، از جایگاه مهمی برخوردار است. این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیل جایگاه ساحت تربیت اجتماعی سند تحول بنیادین در کتاب فارسی پایه نهم است تا میزان توجه به مولفه‌های تربیت اجتماعی را در این کتاب نشان دهد. پژوهش حاضر با روش توصیفی_تحلیلی و تحلیل محتوای کیفی و کمی در جامعه آماری، کتاب فارسی پایه نهم صورت گرفته و همه درس‌های کتاب فارسی پایه نهم به عنوان نمونه انتخاب شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تنها 7/86 درصد از کتاب فارسی نهم به ساحت تربیت اجتماعی سند تحول بنیادین اختصاص پیدا کرده و این درصد پایین، نشان می‌دهد که کتاب درسی متناسب با جایگاه خود به این ساحت توجه نکرده است. بررسی‌ها نشان داد که بیشترین میزان توجه کتاب، مربوط به مولفه« اخلاق اجتماعی» با ۴۹ مورد بوده که در آن به مولفه‌های «رعایت قانون» و «تعامل شایسته با نهادهای اجتماعی» هیچ توجهی نکرده و این دو مولفه مغفول مانده است که انتظار می رود در بازنگری‌های عمیق‌تر به محتوای کتب درسی، این مهم، مورد توجه ویژه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت اجتماعی، مبانی تربیت اسلامی،کتاب فارسی پایه نهم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی