تحلیل محتوای فارسی دهم با تاکید بر مفهوم مسئولیت اجتماعی براساس هرم مسئولیت اجتماعی کارول
کد مقاله : 1295-6LITERATURECONF (R3)
نویسندگان
سعید باجووند *1، سهیلا عموری2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان. استان خوزستان. پردیس حضرت فاطمه زهرا(س).اهواز
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان.پردیس حضرت فاطمه زهرا (س)
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف واکاوی میزان و نحوه تاکید بر مفهوم مسئولیت اجتماعی در کتاب درسی فارسی دهم دورۀ متوسطه انجام شده است. جامعه آماری، کتاب فارسی پایه دهم شامل بخش های ادبیات پایداری، حماسی، تعلیمی، غنایی و جهان، می‌شود. مولفه‌های مسئولیت اجتماعی در قالب مقوله‌های اخلاقی، دینی _ معنوی، اقتصادی، قانونی، بشر دوستانه، اجتماعی _سیاسی و خانوادگی، دسته بندی شدند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مفهوم مسئولیت اجتماعی به صورت پررنگ و گسترده، در سرناسرکتاب وجود دارد؛ به گونه‌ای که هیچ درس یا شعر مستقلی یافت نشد که فاقد اشاره به یکی از ابعاد این مفهوم باشد. با این حال، تاکید اصلی کتاب بر دو بعد « مسئولیت اخلاقی» و « مسئولیت دینی _معنوی» بیشتر است؛ در حالی که به ابعاد دیگر مسئولیت نیز توجه شده است. در نتیجه می‌توان اذعان کرد اگرچه کتاب فارسی دهم به صورت کمّی مملو از مفاهیم مرتبط با مسئولیت است، اما به برخی از ابعاد مسئولیت کمتر توجه شده. در این پژوهش از هرم مسئولیت کارول به عنوان یک چارچوب کلاسیک و پذیرفته شده استفاده شده است. این هرم، مسئولیت اجتماعی را به چهار لایه تقسیم کرده است. مسئولیت پذیری اقتصادی، قانونی، بشر دوستانه و اخلاقی.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب فارسی ، مسئولیت اجتماعی، پایه دهم، هرم کارول.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر