ادبیات انقلاب در دوره دوم متوسطه به مثابه بستری برای تربیت ایمانی-انقلابی: رویکردی مبتنی بر مولفه‌های تربیتی رهبر معظم انقلاب
کد مقاله : 1291-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
معصومه ابراهیمی هژیر *
استادیار زبان و ادبیات فارسی پردیس باهنر فرهنگیان همدان
چکیده مقاله
ادبیات انقلاب در آموزش و پرورش، بستری تمدن‌ساز در تربیت نسلی مقاوم، خلاق و متعهد به آرمان‌های اسلامی است. رهبر فرزانه انقلاب، فتح‌الفتوح انقلاب را تربیت جوان‌های آگاه و بیدار می‌داند. هدف از این پژوهش، بررسی میزان تطبیق دروس ادبیات با منویات رهبری است تا در پرتو آن، تبیین نیازهای جامعه اسلامی و حرکت معلمان و دانش‌آموزان به سمت تمدن نوین اسلامی صورت گیرد. یاددهنده در فرایند یاددهی- یادگیری بتواند صورت و محتوا را به مخاطبان منتقل و درک عمیقی نسبت به متن ایجاد نماید. جامعه‌ی پژوهش، متن دروس فارسی متوسطه دوم با تکیه بر شاخص‌های استخراج شده است. این تحقیق بنیادی راهبردی با استفاده از روش کیفی «تحلیل محتوا» انجام گرفته است. داده‌ها از طریق مطالعه متن، گردآوری و پس از ایجاد کدهای اولیه، مضامین، جست و جو، بازبینی و در نهایت، مضامین اصلی و محوری نامگذاری شد. حاصل پژوهش این است که متون مربوط به این مبحث در کتاب‌های ادبیات متوسطه، ذیل دوازده محور اصلی تربیت اسلامی هم‌چون تدبر، شناخت هدف و هویت خود، وظیفه‌شناسی و شناخت بهنگام نیازهای زمان، شناخت دشمن، خودباوری و اعتماد به نفس، بلندهمتی، روحیه انقلابی‌گری، اخلاص، احساس عزت، امیدواری، حق‌پذیری و حق‌طلبی قرار گرفته و نمونه‌هایی چون درس‌های «دریادلان صف‌شکن»و «شیرزنان ایران» با بازنمایی مفاهیم مقاومت، ایثار، بصیرت و هویت ملی، ارزش‌های تربیتی مدنظر رهبری را در قالبی حماسی و هنرمندانه منتقل می‌کنند. در این چارچوب، شعر و خاطره به ابزارهایی مؤثر برای آموزش ادبیات انقلاب و شکل‌دهی به هویت دینی و تمدنی نسل نوجوان بدل شده‌اند.
کلیدواژه ها
تربیت اسلامی، کتاب درسی ادبیات، انقلاب اسلامی، متوسطه دوم، هویت انقلابی، رهبر انقلاب.
وضعیت: پذیرفته شده