تحلیل و بررسی کنش گفتاری کتاب فارسی یازدهم متوسطه
کد مقاله : 1286-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
عبدالرضا فتاحی دهکردی *1، علی ربیعی2
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2دبیر زبان و ادبیات فارسی آموزش‌و‌پرورش، تهران، ایران.
چکیده مقاله
نظریه‌ کنش‌گفتاری به‌عنوان یک پدیدة زبانی از جمله مباحث مهم و مؤثر در نقد روابط اجتماعی و زبان‌شناسی است که با بررسی یک متن ادبی از روابط اجتماعی موجود در آن پرده ‌برمی‌دارد. بر اساس این نظریه برای دریافت دقیق‌تر معنای متن، علاوه بر توجه به معنای ظاهری واژگان و عبارات به‌عنوان عوامل درون زبانی، موقعیت‌های اجتماعی و تاریخی‌ای که متن درون آن شکل گرفته را نیز به عنوان عوامل برون زبانی مورد توجه قرار می‌گیرند. پژوهش حاضر بر بنیاد نظریة کنش گفتاری آستین و سرل استوار است. بر اساس این نظریه کنش‌گفتار، برای کشف ناگفته‌های متن، به جای پرداختن به جمله یا واحدهای نحوی، باید به پاره‌گفتار توجه کرد. این پژوهش در پی آن است با روش اسناد کتابخانه‌ای و بر پایة شیوة توصیفی ـ تحلیلی، پاره‌گفتارهای متون کتاب درسی فارسی یازدهم را بررسی و تحلیل نماید و نشان ‌دهد، از میان انواع پنج‌گانه کنش‌گفتار، چه کنش‌هایی در بافت این پاره‌گفتار‌ها جلوه می‌نمایند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که کنش‌ «اظهاری» با 05/69 درصد بیشترین بسامد را در میان سایر کنش‌های گفتاری دارند و کمترین بسامد به کنش «‌تعهدی» با 44/0 درصد اختصاص دارد.
کلیدواژه ها
کنش گفتار، کتاب‌های فارسی، دوره متوسطه دوم، تحلیل، بافت.
وضعیت: پذیرفته شده