تحلیل تصویرسازی کتاب فارسی پایۀ دوم ابتدایی بررسی تعادل بصری و انطباق محتوایی
کد مقاله : 1284-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
ناصر کاظم خانلو *1، نگار مرادپور2
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2تهران، خیابان هنگام، خیابان شهید مظفری نیا، خیابان سروش، نبش سروش 8، پلاک 66 واحد 16
چکیده مقاله
در نظام آموزشی کشور ما کتاب‌های درسی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع آموزشی به شمار می‌روند و نقش اساسی در انتقال معلومات و شکل‌دهی به فرآیند یادگیری دانش‌آموزان دارند. در خلال صفحات کتب درسی، خصوصاً کتب درسی دورۀ ابتدایی، تصاویر بسیاری وجود دارد، این تصاویر باعث جذب بیشتر توجه فراگیران، تقویت درک بصری و ایجاد ارتباط عاطفی بیشتر آنها با متن درسی می‌شود و به علاوه سهم زیادی در تسهیل و افزایش یادگیری و افزایش ماندگاری مفاهیم درسی در ذهن دانش‌آموزان ایفا می‌کند. این پژوهش به تحلیل تصویرسازی‌های کتاب فارسی پایۀ دوم ابتدایی و بررسی میزان توجه به تصاویر در مقایسه با حجم متن پرداخته است. با توجه به اینکه نخستین مواجهۀ جدی کودک بعد از پایۀ اول با کتاب در پایۀ دوم ابتدایی اتفاق می‌افتد و آنچه در این رویارویی به کودک کمک می‌کند، تصاویر همراه متن کتاب است. این مطالعه به دنبال بررسی این مسئله است که آیا تصویرسازی‌های کتاب فارسی دوم ابتدایی به اندازه کافی گویا و جذاب هستند و آیا نسبت به حجم متن، به اندازۀ کافی به آن‌ها توجه شده‌است. روش تحقیق این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی تصاویر و متن کتاب است. یافته‌ها نشان می‌دهد که در برخی موارد، تصاویر به اندازۀ کافی با متن هماهنگ نیستند و حجم متن نسبت به تصاویر غالب است که این امر ممکن است باعث کاهش جذابیت بصری و درک بهتر مفاهیم توسط دانش‌آموزان شود. پیشنهاد می‌شود در ویرایش‌های بعدی کتاب، تعادل بهتری بین متن و تصویر برقرار شود تا به بهبود یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان کمک کند.
کلیدواژه ها
کتاب فارسی خوانداری، پایۀ دوم ابتدایی، تصویرسازی، تحلیل تصاویر، درک متن، تعادل متن و تصویر.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر