| تاثیر متقابل دو زبانگی و زبان سواد آموزی در فرآیند یادگیری دانش آموزان |
| کد مقاله : 1283-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
فاطمه فتحی زاد *1، مریم آزادی2 1دانشگاه فرهنگیان 2استاد دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف بررسی تاثیر متقابل دوزبانگی و زبان سواد آموزی در فرایند یادگیری دانشآموزان انجام شده است. نوع پژوهش مروری- اسنادی و توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری آن شامل مطالعات منتشر شده در حوزه دوزبانگی و سواد -آموزی است. داده ها بر اساس نمونهگیری هدفمند از مقالات معتبر داخلی و خارجی گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که ناهماهنگی میان زبان مادری دانشآموزان و زبان رسمی آموزش، مهمترین عامل افت تحصیلی آنان است و این وضعیت به ویژه در درسهای مهارتی نمود بیشتری دارد. مرور پژوهشها نشان داد که توجه به آموزش زبان مادری در دورۀ دبستان و قبل از دبستان، تقویت مهارتهای شنیداری و گفتاری پایه و بهکارگیری روش های یاددهی-یادگیری متناسب با کودکان دو-زبانه، میتواند به ارتقاء و پیشرفت تحصیلی آنها کمک کند و موجب افزایش درک مفهومی، کاهش اضطراب آموزشی، بهبود عملکرد تحصیلی و ارتقای عدالت اموزشی شود. بر این اساس، بازنگری برنامه درسی، آموزش تخصصی معلمان و بهره-گیری هدفمند از زبان مادری، از ضروری ترین راهکارهای پیشنهادی است. |
| کلیدواژه ها |
| دو زبانه ، زبان مادری، پیشرفت تحصیلی، عدالت اموزشی. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
