تاثیر متقابل دو زبانگی و زبان سواد آموزی در فرآیند یادگیری دانش آموزان
کد مقاله : 1283-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
فاطمه فتحی زاد *1، مریم آزادی2
1دانشگاه فرهنگیان
2استاد دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر متقابل دو‌زبانگی و زبان سواد آموزی در فرایند یادگیری دانش‌آموزان انجام شده است. نوع پژوهش مروری- اسنادی و توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری آن شامل مطالعات منتشر شده در حوزه دو‌زبانگی و سواد -آموزی است. داده ها بر اساس نمونه‌گیری هدفمند از مقالات معتبر داخلی و خارجی گرد‌آوری شده است. نتایج نشان می‌دهد که ناهماهنگی میان زبان مادری دانش‌آموزان و زبان رسمی آموزش، مهمترین عامل افت تحصیلی آنان است و این وضعیت به ویژه در درس‌های مهارتی نمود بیشتری دارد. مرور پژوهش‌ها نشان داد که توجه به آموزش زبان مادری در دورۀ دبستان و قبل از دبستان، تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری پایه و به‌کارگیری روش های یاددهی-یادگیری متناسب با کودکان دو-زبانه، می‌تواند به ارتقاء و پیشرفت تحصیلی آن‌ها کمک کند و موجب افزایش درک مفهومی، کاهش اضطراب آموزشی، بهبود عملکرد تحصیلی و ارتقای عدالت اموزشی شود. بر این اساس، بازنگری برنامه درسی، آموزش تخصصی معلمان و بهره-گیری هدفمند از زبان مادری، از ضروری ترین راهکارهای پیشنهادی است.
کلیدواژه ها
دو زبانه ، زبان مادری، پیشرفت تحصیلی، عدالت اموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده