تحلیل ادبیات سفر در کتاب‌های فارسی متوسطه با رویکرد اثربخشی بر مهارت‌های زندگی
کد مقاله : 1282-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
مسعود ناروئی1، ایوب آچاک *2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ادبیات سفر در کتب فارسی متوسطه و تاثیر آن بر مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان صورت پذیرفته است. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی-استنباطی است که در بخش توصیفی، به تبیین محتوای ادبیات سفر کتاب‌های فارسی دورة متوسطه (اول و دوم) با توجه به تقویت مهارت‌های زندگی شامل؛ خودآگاهی، همدلی، تفکر انتقادی، روابط فردی و بین فردی، مسئولیت پذیری، ارتباط موثر، تصمیم‌گیری، مقابله با فشار روانی، حل مسئله و تفکر خلاق پرداخته خواهد شد و همچنین و در بخش استنباطی، تحلیل و تاثیر ادبیات سفر موجود در جامعة آماری بر مهارت‌های زندگی سنجش خواهد شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که روابط بین‌فردی با 65/31% به بیشترین میزان و پس از آن به ترتیب؛ ارتباط مؤثر (68/14%)، همدلی (93/11%)، خلاقیت (01/11%)، مقابله با استرس (63/9%)، تفکرانتقادی (8/7%)، خودآگاهی (05/5%)، حل مسئله (56/4%) و در نهایت مسئولیت‌پذیری و تصمیم گیری هر کدام با 83/1%، به کمترین میزان بکار گرفته شده‌اند.
کلیدواژه ها
ادبیات سفر، مهارت‌های زندگی، فارسی متوسطه اول، فارسی متوسطه دوم
وضعیت: پذیرفته شده