| : تاثیر داستانهای قرآنی در تقویت مهارت درک مطلب در آموزش فارسی دانش اموزان ابتدایی |
| کد مقاله : 1280-6LITERATURECONF (R4) |
| نویسندگان |
|
مرضیه شم ابادی *1، بی بی زینب حسینی2 1هیات علمی گروه معارف دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 2دانشیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با رویکردی نظری و تحلیلی به بررسی نقش متون دینی، بهویژه داستانهای قرآنی و روایات اسلامی، در تقویت مهارتهای درک مطلب در آموزش زبان فارسی میپردازد. هدف اصلی، تبیین چگونگی تأثیر ابعاد زبانی، شناختی، فرهنگی و تربیتی متون دینی بر فرآیند یادگیری و پرورش بیان است. چارچوب نظری تحقیق بر مبانی زبانشناسی کاربردی، فلسفه زبان و تعلیم و تربیت اسلامی استوار است و با روش تحلیلی–مفهومی، به بازسازی رابطه میان زبان و معنا در بافت دینی میپردازد. نتایج نظری پژوهش نشان میدهد که متون دینی بهعنوان منابع زبانی و فرهنگی، علاوه بر ارتقای درک واژگانی و استنتاجی، موجب تقویت تفکر انتقادی، خودنظمدهی فراشناختی و پیوند زبانآموز با هویت فرهنگی و اعتقادی خویش میشوند. همچنین، تحلیل ساختار قصص قرآنی نشان میدهد که انسجام متنی، غنای واژگانی و دعوت به تدبر، ظرفیت بالایی برای آموزش فعال و معنامحور فراهم میآورند. پژوهش نتیجه میگیرد که بهرهگیری هدفمند از متون دینی در آموزش زبان فارسی، مستلزم طراحی برنامه درسی تلفیقی و تربیت معلمان آشنا با هر دو حوزه زبان و معارف اسلامی است. پیشنهاد میشود مطالعات آینده با رویکردهای تجربی و تطبیقی، کارایی چارچوب نظری ارائهشده را در محیطهای آموزشی ارزیابی کنند |
| کلیدواژه ها |
| متون دینی ، درک مطلب ، آموزش زبان ، داستانهای قرآنی ، چارچوب مفهومی زبان و دین |
| وضعیت: پذیرفته شده |
