| مقایسه روشهای آموزش زبان فارسی و زبان عربی در نظامهای آموزشی ایران و کشورهای عربی |
| کد مقاله : 1276-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
معصومه شصتی * عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، پردیس شهید مفتح استان تهران |
| چکیده مقاله |
| آموزش زبان و ادبیات بهعنوان یکی از ارکان مهم پرورش مهارتهای زبانی، ادبی و فرهنگی دانشآموزان همواره مورد توجه نظامهای آموزشی بوده است. هدف این مقاله، مقایسه روشهای آموزش زبان فارسی در ایران و زبان عربی در کشورهای عربی و بررسی اثربخشی آنها بر ارتقای مهارتهای ادبی، تفکر نقادانه و مشارکت دانشآموزان است. دادهها بر اساس تحلیل منابع علمی، بررسی برنامههای درسی، تحلیل متون آموزشی و مصاحبه با معلمان جمعآوری شد. یافتهها نشان میدهد که در ایران روشهای سنتی شامل حفظ و بازخوانی متون و تمرکز بر معلممحوری غالب است، در حالی که روشهای مشارکتی، فعال و مبتنی بر فناوری هنوز بهطور محدود اجرا میشوند. در مقابل، کشورهای عربی با استفاده از روشهای گروهی، محافل ادبی، تحلیل متون و فناوری آموزشی، توانستهاند مهارتهای تحلیلی، تولیدی و تفکر نقادانه دانشآموزان را ارتقا دهند. بررسیها نشان میدهد که تفاوتهای موجود ناشی از عوامل فرهنگی، ساختاری، منابع آموزشی و سیاستگذاریها است و میتوان با بازنگری در روشها و برنامههای درسی ایران، تجربه موفق کشورهای عربی را بومیسازی کرد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان فارسی، آموزش زبان عربی، روشهای تدریس، مهارتهای زبانی و ادبی، روشهای مشارکتی. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
