نقدی بر محتوای آموزش سبک‌شناسی در دوره متوسطه
کد مقاله : 1239-6LITERATURECONF
نویسندگان
سمانه جعفری *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش سبک‌های نظم و نثر فارسی به دانش‌آموزان رشتة علوم انسانی دورة دوم متوسطه مستقیماً از طریق کتاب‌هایی با عنوان علوم و فنون ادبی و به طور غیر مستقیم با متن‌های مندرج در کتاب‌های فارسی صورت می‌پذیرد. پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای و به شیوة توصیفی- تحلیلی به بررسی این کتاب‌ها پرداخته است. جامعة آماری تحقیق، کتاب‌های علوم و فنون ادبی و فارسی سه پایة دورة دوم متوسطه چاپ 1404-1403 است و در بخش کمی از واحد ثبت متن و سطر استفاده شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که طبقه‌بندی سبک‌ها بر اساس تاریخ ادبیات، سبک‌شناسی شعر و نثر تحت یک عنوان، اشتباهاتی در توصیف تطور سبک‌ها، سهوهایی در طبقه‌بندی ویژگی‌های سبکی در سه سطح، بیان نادرست برخی حقایق و مفاهیم و پیروی نکردن از یک نظم صوری از ضعف‌های این کتاب‌هاست. در کتاب‌های فارسی سه پایه نیز غلبة آشکار شعر و نثر معاصر و فقدان نمونه‌هایی از شعر سبک هندی و نثر مصنوع، مانع از آموزش صحیح و کامل مبحث سبک‌شناسی شده است.
کلیدواژه ها
سبک‌شناسی، محتوای آموزشی، کتاب علوم و فنون ادبی، کتاب فارسی، دورة متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی