| نسخه اصلاح شده مقاله «درسهای چالشبرانگیز برای تدریس در کتاب فارسی دوم دبستان از دیدگاه آموزگاران (چالشها و راهکارها) » |
| کد مقاله : 1238-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
ناهید دهقانی *1، فاطمه دهقانی2 1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی
889-14665 تهران، ایران. 22 دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه شیراز، آموزگار، آموزشوپرورش شیراز، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل درسهای چالشبرانگیز کتاب فارسی خوانداری پایه دوم دبستان و بررسی دلایل دشواری تدریس آنها از دیدگاه آموزگاران انجام شده است. روش پژوهش، کیفی از نوع توصیفیـتحلیلی بود. دادهها از راه مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۳۰ آموزگار پایه دوم دبستان مدارس شهر شیراز گردآوری شد و سپس با رویکرد تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. فرایند تحلیل دادهها به استخراج پنج مقوله اصلی انجامید: پیچیدگی زبانی و فراوانی واژگان دشوار و ناآشنا؛ دشواری مفهوم و انتزاعی بودن محتوا؛ طول و ساختار نامتناسب متون؛ یکنواختی و ناگیرایی محتوایی؛ و ناهماهنگی با ویژگیهای رشدی و شناختی دانشآموزان. از میان درسها، «کتابخانه کلاس ما»، «پرواز قطره» و «ایران زیبا» بیشترین بسامد را در گزارشهای آموزگاران داشتند. یافتهها نشان داد، چالشهای تدریس فارسی، افزونبر مهارتهای فردی معلمان، به طراحی زبانی، ساختاری و انگیزشی متون درسی نیز وابسته است؛ بنابراین، بازنگری در انتخاب واژگان، کاهش حجم و تراکم متن، تنظیم منطقی توالی درسها و افزودن عناصر عاطفی و تصویری در تألیف کتابهای فارسی، برای ارتقای کیفیت آموزش زبان در دوره ابتدایی ضروری است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش فارسی، دوم دبستان، چالشهای تدریس، تحلیل محتوای درسی، راهکارهای بهبود تدریس. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
