تحلیل و مقایسه‌ی محتوای بخش عروض در دو کتاب درسی: ادبیات فارسی 1(نظام قدیم) و کتب علوم و فنون ادبی (نظام جدید)
کد مقاله : 1226-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
شکیلا نوراله‌ نیا *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی مقایسه‌ای آموزش عروض در دو کتاب درسی ادبیات فارسی پیش‌دانشگاهی1(نظام قدیم) با سه جلدی علوم و فنون ادبی(نظام جدید) است. مسئله اصلی مطالعه آن است که آیا تغییر ساختار برنامه درسی و انتقال از نظام قدیم به نظام جدید توانسته است آموزش عروض را از نظر محتوایی، روشی و کارآمدی بهبود بخشد یا خیر. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است که در آن تمامی مباحث مربوط به عروض در دو کتاب به‌صورت نظام‌مند استخراج، طبقه‌بندی و مقایسه شد. نتایج نشان داد که در کتاب‌های علوم و فنون ادبی (نظام جدید) مباحث عروضی با نظم آموزشی روشن‌تر، مثال‌های متنوع‌تر و تمرین‌های کاربردی‌تر ارائه شده است و این امر موجب افزایش قابلیت یادگیری و درک مفاهیم برای دانش‌آموزان می‌شود. در مقابل، کتاب ادبیات فارسی پیش‌دانشگاهی ۱ (نظام قدیم) بیش‌تر بر ارائه‌ی تعاریف کلی و نمونه‌های محدود متمرکز بوده و کم‌تر به جنبه‌های تمرینی و مهارتی توجه داشته است. مقایسه‌ی دو کتاب نشان داد که نظام جدید در آموزش عروض موفق‌تر عمل کرده و توانسته است پیوند میان نظریه و تمرین را تقویت کند. این یافته‌ها بیانگر آن است که بازنگری در محتوای درسی، به‌ویژه در حوزه‌ی آموزش علوم ادبی، می‌تواند به ارتقای کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه‌ی دانش‌آموزان منجر شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، عروض، علوم و فنون ادبی، ادبیات فارسی پیش‌دانشگاهی، نظام قدیم، نظام جدید.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر