| بررسی نمود مولفۀ هویت ملی از نوع تاریخی در کتب فارسی مقطع متوسطۀ اول |
| کد مقاله : 1223-6LITERATURECONF (R3) |
| نویسندگان |
|
ناصر کاظم خانلو *1، زهرا ابوالحسنی سورک2، شهناز ولی پور هفشجانی1 1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2کارشناسی ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی |
| چکیده مقاله |
| هویّت ملّی بالاترین سطح هویّت جمعی است و توجه به هویّت ملّی برای رشد و تعالی فردی و جمعی بسیار مهم و ضروری است. توجه به هویّت در کتابهای فارسی بهویژه کتابهای فارسی متوسطۀ اول که نوجوانان در تجربهآموزی و بازیابی هویّت هستند، از اهمّیّت دوچندان برخوردار است. کتابهای آموزش زبان و ادبیات هر کشور یکی از بهترین منابع جهت یادگیری و تقویت هویّت ملّی هستند. هدف از این پژوهش بررسی متن و تصاویر درسهای کتب فارسی متوسطۀ اول ایران از نظر میزان استفاده از مؤلفههای ملّی - تاریخی است. جامعۀ آماری این پژوهش سه جلد کتاب فارسی پایههای هفتم، هشتم و نهم ایران، چاپ نهم، سال 1402 هجری شمسی است. حجم نمونۀ این مطالعه متن و تصاویر دروس کتابهای فارسی دورۀ هفتم، هشتم و نهم ایران است که از لحاظ توجه به مؤلّفههای ملّی - تاریخی موردِ بررسی و تحلیل محتوا و مقایسه قرار گرفته است. روش مورد استفاده در این مطالعه روش تحلیل محتوا است. یافتههای کلی پژوهش بیانگر آن است که در کتابهای فارسی متوسطه اول ایران، میزان تأکید بر مؤلفههای هویّت ملّی از نوع تاریخی در کتابهای ادبیات فارسی دورۀ متوسطه اول یکسان نیست و بیشترین سهم دارا بودن هویت ملی از نوع تاریخی مربوط به کتاب فارسی پایۀ هفتم و کمترین آن مربوط به کتاب نهم است. همچنین در کتب فارسی مقطع متوسطۀ اول، نمود هویت ملی در شکل تاریخی بیشتر به صورت معرفی مشاهیر و رجال تاریخی نمود یافتهاست. |
| کلیدواژه ها |
| هویّت ملّی - تاریخی، کتب فارسی، دورۀ متوسطه اول ایران |
| وضعیت: پذیرفته شده |
