بررسی توصیفی تمرینات موجود در کتب فارسی مقطع متوسطۀ اول
کد مقاله : 1220-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
ناصر کاظم خانلو *1، رسول رضایی سرتشنیزی2، شهناز ولی پور هفشجانی1
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
چکیده مقاله
در کشورهایی مانند ایران که از نظام آموزشی متمرکز برخوردار هستند، کتاب‌های درسی یکی از مهم‌ترین مراجع و منابع برای یادگیری و آموزش به شمار می‌‎آیند، چرا که بیشترین فعالیت‌های آموزشی در چارچوب این رسانه صورت می‌پذیرد. کتب ادبیات فارسی در ارتقاء سواد دانش‌آموزان در تمامی دروس اهمیتی مضاعف می‌یابد، چرا که نوعی پیش شرط اساسی سوادآموزی است و ادبیات به عنوان درس مادر از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد. این پژوهش به منظور توصیف تمرینات کتاب‌های فارسی متوسطۀ اول از روش کتابخانه‌ای بهره گرفته است. جامعۀ آماری در این پژوهش، کتاب‌های فارسی پایۀ هفتم، هشتم و نهم (متوسطه اول) ایران چاپ 1400 است. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که کتب فارسی مقطع متوسطه اول دارای بخش‌هایی برای تمرین و فعالیت دانش‌آموزان هستند که سوالاتی مرتبط با محتوای درس و نکات زبانی و ادبی آموزش داده شده در هر درس در پایان متن درس وجود دارد؛ این تمرینات در کتاب فارسی مقطع متوسطه در سه بخش: خودارزیابی، گفت وگو و نوشتن ارائه شده‌اند که دربردارندۀ فعالیت‌های نوشتاری، خوانداری و شنیداری است، میزان فعالیت‌ها و تمرینات موجود در کتاب فارسی نسبت به محتوای درس حجم متعارفی دارد.
کلیدواژه ها
تمرینات، کتاب‌های فارسی متوسطۀ اول، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده