| کاربست فناوریهای نوین در بهبود کیفیت آموزش زبان و ادبیات فارسی |
| کد مقاله : 1210-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
مریم سادات فخیم پور *1، ندا صباغیان2، مهدیه سادات میرجلیلی2 1آموزش پرورش 2دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش تبیین نقش تکنولوژی و فناوری های آموزش در بهبود کیفیت آموزش پرداخته است.مسئله مورد مطالعه، مقایسه میان روشهای سنتی تدریس و نیازهای آموزشی نسل جدید است که در نتیجه پیشرفت فناوری، تغییر سبک زندگی، کاهش علاقهمندی فراگیران به متون ادبی و ضرورت بهرهگیری از ابزارهای نوین تشدید شده است .روش پژوهش مبتنی بر تحلیل اسنادی و مروری است و با جمعبندی پژوهشهای داخلی و خارجی، کاربرد فناوریهایی همچون کتابهای الکترونیکی، چندرسانهایها، پلتفرمهای یادگیری آنلاین، آزمونهای تطبیقی، نرمافزارهای تعاملی، بازیهای آموزشی، پادکستها، هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی در آموزش زبان فارسی بررسی شده است .نتایج نشان میدهد بهرهگیری از فناوریهای نوین موجب افزایش مشارکت فراگیران، بهبود مهارتهای چهارگانه زبانی، ارتقای درک مفاهیم پیچیده ادبی، تقویت انگیزه یادگیری و فراهمشدن امکان یادگیری شخصیسازیشده و همهجایی میشود .همچنین به نظر میرسد استفاده مستمر از ابزارهای دیجیتال میتواند حدودی در بهبود یادگیری واژگان، تعامل و درک فرهنگی مؤثر میباشد .این پژوهش نشان میدهد که تکنولوژی و فناوری های آموزش در صورت استفاده صحیح و توجه به چالشهایی مانند شکاف دیجیتال، حریم خصوصی و سازگاری فرهنگی، از میزان موفقیت بالایی برخوردارند و کیفیت یاددهی–یادگیری زبان و ادبیات فارسی را به شکل چشمگیری افزایش میدهند . |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان، ادبیات فارسی، فناوری آموزشی، ، هوش مصنوعی . |
| وضعیت: پذیرفته شده |
