| بررسی انتقادی همخوانی دانشهای ادبی و زبانی کتب فارسی پایههای هشتم و نهم با متن دروس آنها |
| کد مقاله : 1204-6LITERATURECONF (R3) |
| نویسندگان |
|
آرمین پولادی * دبیر ادبیات فارسی آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در این تحقیق انطباق متون به کاررفته در کتب فارسی پایههای هشتم و نهم متوسطۀ اول با آموزههای دانش زبانی و ادبی بررسی شد و پیشنهاداتی برای بهبود ارتباط و انطباق این آموزهها با متن دروس ارائه شد. که ارائۀ این پیشنهادات نکتۀ متمایز میان این تحقیق و تحقیقات مشابه است. یعنی انتقادی بودن. سپس با روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی قسمتهای دانش زبانی و دانش ادبی کتب فارسی هشتم و نهم مقطع متوسطۀ اول مورد بررسی قرار گرفت. بعد از انجام بررسیها این نتیجه حاصل شد که در کتاب فارسی هشتم از میان 6 درس مربوط به دانشهای زبانی 1درس نیاز به اصلاح جزئی و 3درس دارای اشکال جدی تشخیص داده شد. همچنین از 9 آموزۀ ادبی 3مورد مطلوب و 6 مورد نیازمند تغییر ارزیابی شد. تعداد دانشهای زبانی فارسی نهم نیز 8 درس است. از این میان 1 درس نیازمند بازنگری اساسی است و آموزههای 4 درس نیازمند تغییرات جزئی تشخیص داده شد. مابقی آموزهها هم مطلوب بودند و اساساً اینگونه است که اغلب متون قابلیت انطباق با این آموزهها را دارند. در زمینۀ دانشهای ادبی این پایه نیز از 6 درس 1 مورد دارای اشکال و برای 3 درس هم پیشنهاداتی برای بهبود ارائه شد. بنابراین در این خصوص از ظرفیتهای کافی به اندازه نیاز بهرهگیری نشده است. |
| کلیدواژه ها |
| دانشهای ادبی، دانشهای زبانی، فارسی متوسطۀ اول، نقد ادبی، کتاب فارسی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
