بررسی انتقادی همخوانی دانش‌های ادبی و زبانی کتب فارسی پایه‌های هشتم و نهم با متن دروس آنها
کد مقاله : 1204-6LITERATURECONF (R3)
نویسندگان
آرمین پولادی *
دبیر ادبیات فارسی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در این تحقیق انطباق متون به کاررفته در کتب فارسی پایه‌های هشتم و نهم متوسطۀ اول با آموزه‌های دانش زبانی و ادبی بررسی شد و پیشنهاداتی برای بهبود ارتباط و انطباق این آموزه‌ها با متن دروس ارائه شد. که ارائۀ این پیشنهادات نکتۀ متمایز میان این تحقیق و تحقیقات مشابه است. یعنی انتقادی بودن. سپس با روش کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی قسمت‌های دانش زبانی و دانش ادبی کتب فارسی هشتم و نهم مقطع متوسطۀ اول مورد بررسی قرار گرفت. بعد از انجام بررسی‌ها این نتیجه حاصل شد که در کتاب فارسی هشتم از میان 6 درس مربوط به دانش‌های زبانی 1درس نیاز به اصلاح جزئی و 3درس دارای اشکال جدی تشخیص داده شد. همچنین از 9 آموزۀ ادبی 3مورد مطلوب و 6 مورد نیازمند تغییر ارزیابی شد. تعداد دانش‌های زبانی فارسی نهم نیز 8 درس است. از این میان 1 درس نیازمند بازنگری اساسی است و آموزه‌های 4 درس نیازمند تغییرات جزئی تشخیص داده شد. مابقی آموزه‌ها هم مطلوب بودند و اساساً این‌گونه است که اغلب متون قابلیت انطباق با این آموزه‌ها را دارند. در زمینۀ دانش‌های ادبی این پایه نیز از 6 درس 1 مورد دارای اشکال و برای 3 درس هم پیشنهاداتی برای بهبود ارائه شد. بنابراین در این خصوص از ظرفیت‌های کافی به اندازه نیاز بهره‌گیری نشده است.
کلیدواژه ها
دانش‌های ادبی، دانش‌های زبانی، فارسی متوسطۀ اول، نقد ادبی، کتاب فارسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر