کارکردهای آموزشی و تربیتی تمثیل‌های شعری پروین اعتصامی (با تاکید بر آموزش مدرسه‌ای)
کد مقاله : 1200-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
مریم محمودی نوسر *
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی کارکردهای آموزشی و تربیتی تمثیل در شعر پروین اعتصامی می‌پردازد و نقش آن را در انتقال مفاهیم اخلاقی، اجتماعی، دینی و ملی، به‌ویژه در فرآیند آموزش، تحلیل می‌کند. مساله‌ی اصلی پژوهش آن است که نشان دهد چگونه تمثیل‌های شعری پروین می‌توانند مفاهیم پیچیده و انتزاعی را به شیوه‌ای ساده، جذاب و چندلایه منتقل کنند و یادگیری را تسهیل نمایند. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نگارنده علاوه بر تحلیل محتوای متن، از داده‌های آماری نیز بهره برده است. نتایج بررسی‌ها در این مطالعه نشان می‌دهد تمثیل‌های پروین اعتصامی با ایجاد ساختار روایی منسجم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استعاری، قابلیت بالایی در آموزش مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و دینی دارند و فهم و درک ارزش‌ها را در مخاطبان افزایش می‌دهند. همچنین استفاده‌ی هدفمند از این تمثیل‌ها در فرآیند آموزش موجب بهبود یادگیری، ارتقای انگیزه، تقویت تفکر انتقادی و قدرت تخیل دانش‌آموزان می‌شود. به علاوه یافته‌ها حاکی از آن است که این رویکرد در انتقال مفاهیم پیچیده، موفق‌تر از روش‌های صرفاً توضیحی عمل می‌کند.
کلیدواژه ها
تمثیل، فرآیند یادگیری، آموزش اخلاقی-دینی، تفکر انتقادی، مقطع ابتدایی و متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی