اهمیّت بررسی آثار شاخص شاعران در کتاب‎های فارسی متوسطه دوم (دهم و یازدهم)
کد مقاله : 1194-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
سمیه مهدی زاده *1، فاطمه اسفندیاری2
1دبیر
2دبیر آموزش وپرورش استان مازندران-ساری
چکیده مقاله
چکیده:
کتاب‎های فارسی ابزار اصلی آموزش ادبیات و انتقال میراث فرهنگی به دانش‎آموزان هستند با این حال انتخاب آثاری که با سبک شاخص و نوآورانه شاعران هم‎خوانی ندارد به شناخت ناقص دانش‎آموزان، کاهش علاقه به ادبیات و تضعیف اهداف آموزشی منجر می‎شود این پژوهش با تحلیل محتوای کتاب فارسی دهم و یازدهم، مقایسه اشعار کلاسیک و نو و بررسی پژوهش‎ها و مقاله‎ها عوامل این عدم تطابق‎ها؛ پیامدهای آن و راهکارهای بهبود را بررسی می‎کند ادبیات، بازتاب‎دهنده فرهنگ، اندیشه و هویت ایرانی است. کتاب‎های درسی فارسی در پایه‎های دهم و یازدهم، به عنوان بخشی از برنامه آموزشی دوره متوسطه دوم، بستری برای معرفی شاعران و نویسندگان برجسته فراهم می‎کنند. این کتاب‎ها که دانش‎آموزان در سنین حساس نوجوانی با آن‎ها مواجه می‎شوند، می‎توانند درک عمیقی از سبک، دیدگاه و تأثیرات فرهنگی شاعران ایجاد کنند. با این حال انتخاب نادرست یا حذف آثار کلیدی می‎تواند به شناخت ناقص یا تحریف منجر شود؛ یافته‎ها نشان می‎دهند که محدودیت‎های برنامه درسی؛ نگرانی‎های آموزشی؛ مقاومت در برابر تغییر و کمبود آموزش معلّمان از عوامل اصلی هستند و پیشنهادهایی شامل: تدوین معیارهای علمی، تشکیل کمیته‎های تخصصی، استفاده از روش‎های تدریس خلاقانه و گنجاندن درس‎نامه‎های مدرن ارائه شده است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آثار شاخص، شعر نو، نیما، سهراب، سووشون، تدریس خلاقانه، سبک شاعر. 1
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر