| اهمیّت بررسی آثار شاخص شاعران در کتابهای فارسی متوسطه دوم (دهم و یازدهم) |
| کد مقاله : 1194-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
سمیه مهدی زاده *1، فاطمه اسفندیاری2 1دبیر 2دبیر آموزش وپرورش استان مازندران-ساری |
| چکیده مقاله |
| چکیده: کتابهای فارسی ابزار اصلی آموزش ادبیات و انتقال میراث فرهنگی به دانشآموزان هستند با این حال انتخاب آثاری که با سبک شاخص و نوآورانه شاعران همخوانی ندارد به شناخت ناقص دانشآموزان، کاهش علاقه به ادبیات و تضعیف اهداف آموزشی منجر میشود این پژوهش با تحلیل محتوای کتاب فارسی دهم و یازدهم، مقایسه اشعار کلاسیک و نو و بررسی پژوهشها و مقالهها عوامل این عدم تطابقها؛ پیامدهای آن و راهکارهای بهبود را بررسی میکند ادبیات، بازتابدهنده فرهنگ، اندیشه و هویت ایرانی است. کتابهای درسی فارسی در پایههای دهم و یازدهم، به عنوان بخشی از برنامه آموزشی دوره متوسطه دوم، بستری برای معرفی شاعران و نویسندگان برجسته فراهم میکنند. این کتابها که دانشآموزان در سنین حساس نوجوانی با آنها مواجه میشوند، میتوانند درک عمیقی از سبک، دیدگاه و تأثیرات فرهنگی شاعران ایجاد کنند. با این حال انتخاب نادرست یا حذف آثار کلیدی میتواند به شناخت ناقص یا تحریف منجر شود؛ یافتهها نشان میدهند که محدودیتهای برنامه درسی؛ نگرانیهای آموزشی؛ مقاومت در برابر تغییر و کمبود آموزش معلّمان از عوامل اصلی هستند و پیشنهادهایی شامل: تدوین معیارهای علمی، تشکیل کمیتههای تخصصی، استفاده از روشهای تدریس خلاقانه و گنجاندن درسنامههای مدرن ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: آثار شاخص، شعر نو، نیما، سهراب، سووشون، تدریس خلاقانه، سبک شاعر. 1 |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
