بازاندیشی در کلمۀ «قلمرو» در «قلمرو زبانی، ادبی و فکری» در کتاب‌های درسی علوم و فنون ادبی و فارسی دورۀ دوم متوسطه
کد مقاله : 1193-6LITERATURECONF (R1)
نویسندگان
اختیار بخشی *
استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از نگارش این مقاله بازاندیشی در مورد تناسب یا عدم تناسب کلمۀ «قلمرو» در ترکیبات «قلمرو زبانی»، «قلمرو ادبی» و «قلمرو فکری» است. این ترکیبات به کرّات در کتاب‌های درسی علوم و فنون ادبی و فارسی دورۀ دوم متوسطه تکرار و به اصطلاح تبدیل شده-اند. مسئلۀ تحقیق این است که آیا کاربرد کلمۀ «قلمرو» در بررسی و تحلیل علمی متون ادبی در کتاب‌های درسی، درست و مناسب است یا خیر؟ اگر این کلمه مناسب نیست، مؤلفان بهتر بود از چه کلمه یا کلماتی استفاده می‌کردند؟ روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و به صورت مراجعه به منابع و مأخذ کتابخانه‌ای و استفاده از آنها بوده‌است. در متن مقاله، بعد از مقدمه، با مراجعه به معتبرترین فرهنگ‌های لغت فارسی و انگلیسی، به بررسی تناسب یا عدم تناسبِ کلمۀ قلمرو و معادل‌های انگلیسی آن realm و territory و Domain در ترکیبات علمی مربوط به ادبیات‌شناسی پرداخته‌ایم. نتیجۀ تحقیق حاضر نشان می‌دهد که کاربرد کلمۀ «قلمرو» در ترکیبات «قلمرو زبانی»، «قلمرو ادبی» و «قلمرو فکری» که به کرّات در کتاب‌های درسی علوم و فنون ادبی و فارسی دورۀ دوم متوسطه تکرار و به ناروا به اصطلاح تبدیل شده‌است، از نظر معنی‌شناسی و کاربردشناسی نامناسب است و مؤلفان این کتاب‌ها بهتر است از ترکیبات علمی مناسب‌تر «رویکرد زبان‌شناختی»، «رویکرد ادب‌شناختی» و «رویکرد فلسفی» بهره ببرند.
کلیدواژه ها
دورۀ دوم متوسطه، علوم و فنون ادبی، فارسی، قلمرو، کتاب‌های درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی