| ((بررسی انتقادی عناصر زیبایی شناسی درکتاب فارسی پایه یازدهم)) |
| کد مقاله : 1183-6LITERATURECONF |
| نویسندگان |
|
حنیف صادقی *1، رکسانا جلالی نژاد2 1دبیرآموزش و پرورش دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان 2دبیر زبان فارسی آموزش پرورش گلستان و دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس فرهنگیان ساری |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با رویکردی توصیفی–تحلیلی به بررسی عناصر زیباییشناسی در کتاب فارسی پایه یازدهم میپردازد و میزان توجه مؤلفان به این عناصر را در متون نظم و نثر ارزیابی میکند. هدف اصلی، تحلیل ظرفیتهای آموزشی نهفته در آرایههای ادبی، تصویرسازی، موسیقی کلام و ساختارهای زبانی است که در شکلگیری تجربهی ادبی دانشآموزان نقش دارند.یافتهها نشان میدهد که فصلهای مختلف کتاب از نظر زیباییشناسی عملکردی متفاوت دارند. فصل «ادبیات تعلیمی» با نثر فاخر و آرایههای برجسته، ارتباط عاطفی با مخاطب نوجوان را تضعیف کرده است. فصل «ادبیات پایداری» با زبان ساده، پیام مستقیم را منتقل میکند اما از غنای ادبی تهی است. فصل «ادبیات غنایی» با بهرهگیری از شاعران کلاسیک، موسیقی درونی و آرایههای متنوع دارد، اما نبود متون معاصر موجب گسست ارتباط با نسل امروز شده است. فصل «سفر و زندگی» با تنوع سبکها و بار عاطفی بالا، ظرفیت مناسبی برای آموزش زیباییشناسی فراهم کرده است.نتایج پژوهش نشان میدهد که کتاب فارسی یازدهم علیرغم ظرفیتهای بالقوه، در بهرهگیری هدفمند از عناصر زیباییشناسی دچار کاستیهایی است. پیشنهاد میشود در بازنگریهای آتی، با تقویت جنبههای هنری و طراحی فعالیتهای تعاملی، کیفیت آموزش ادبیات ارتقا یابد. |
| کلیدواژه ها |
| عناصر زیبایی شناسی – کتاب فارسی – پایه یازدهم – آرایه های ادبی – قلمرو ادبی – خلاقیت |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
