تحلیل دو‌بُعدی محتوای کتاب فارسی پایۀ دوازدهم بر اساس مدل بازنگری‌شدۀ بلوم (اندرسون و کراثول، ۲۰۰۱)
کد مقاله : 1179-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
فاطمه رضایی *
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
چکیده
از آن‏جا که کتاب‏های درسی نه‌تنها مهم‏ترین منبع آموزشی در کشور ما محسوب می‏شوند، بلکه به‌مانند ابزاری کلیدی در انتقال دانش، شکل‌دهی به مهارت‌های تفکر و نهادینه‌کردن ارزش‌های فرهنگی عمل می‌کنند، از اینرو تحلیل محتوای این کتاب‏ها از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. پژوهش پیش‏رو در نظر دارد با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوای کیفیِ هدایت‌شده، با به‌کارگیری چارچوب نظری پیش‌فرض (مدل دو‌بُعدی بلوم بازنگری‌شده)، به بررسی نظام‌مند قلمروهای سه‏گانۀ کتاب درسی فارسی پایۀ دوازدهم رشته‏های نظری بپردازد تا در پایان به درک چگونگی توزیع سطوح شناختی و انواع دانش در سؤالات این کتاب دست‏یابد که نتایج حاصل از تحقیق نشان می‏دهد که سطح شناختی« درک و فهم» و سطح« دانش مفهومی» بیشترین بسامد را در ساختار قلمروهای سه‏گانۀ کتاب فارسی 3 دارد و سطوح« ارزشیابی» و « دانش فراشناختی» جایگاهی در قلمروهای این کتاب ندارند.تا در پایان به درک چگونگی توزیع سطوح شناختی و انواع دانش در سؤالات این کتاب دست‏یابد که نتایج حاصل از تحقیق نشان می‏دهد که سطح شناختی« درک و فهم» و سطح« دانش مفهومی» بیشترین بسامد را در ساختار قلمروهای سه‏گانۀ کتاب فارسی 3 دارد و سطوح« ارزشیابی» و « دانش فراشناختی» جایگاهی در قلمروهای این کتاب ندارند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب فارسی 3، مدل بازنگری‌شدۀ بلوم.
وضعیت: پذیرفته شده