| تحلیل دوبُعدی محتوای کتاب فارسی پایۀ دوازدهم بر اساس مدل بازنگریشدۀ بلوم (اندرسون و کراثول، ۲۰۰۱) |
| کد مقاله : 1179-6LITERATURECONF (R2) |
| نویسندگان |
|
فاطمه رضایی * عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تهران |
| چکیده مقاله |
| چکیده از آنجا که کتابهای درسی نهتنها مهمترین منبع آموزشی در کشور ما محسوب میشوند، بلکه بهمانند ابزاری کلیدی در انتقال دانش، شکلدهی به مهارتهای تفکر و نهادینهکردن ارزشهای فرهنگی عمل میکنند، از اینرو تحلیل محتوای این کتابها از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است. پژوهش پیشرو در نظر دارد با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوای کیفیِ هدایتشده، با بهکارگیری چارچوب نظری پیشفرض (مدل دوبُعدی بلوم بازنگریشده)، به بررسی نظاممند قلمروهای سهگانۀ کتاب درسی فارسی پایۀ دوازدهم رشتههای نظری بپردازد تا در پایان به درک چگونگی توزیع سطوح شناختی و انواع دانش در سؤالات این کتاب دستیابد که نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که سطح شناختی« درک و فهم» و سطح« دانش مفهومی» بیشترین بسامد را در ساختار قلمروهای سهگانۀ کتاب فارسی 3 دارد و سطوح« ارزشیابی» و « دانش فراشناختی» جایگاهی در قلمروهای این کتاب ندارند.تا در پایان به درک چگونگی توزیع سطوح شناختی و انواع دانش در سؤالات این کتاب دستیابد که نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که سطح شناختی« درک و فهم» و سطح« دانش مفهومی» بیشترین بسامد را در ساختار قلمروهای سهگانۀ کتاب فارسی 3 دارد و سطوح« ارزشیابی» و « دانش فراشناختی» جایگاهی در قلمروهای این کتاب ندارند. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، کتاب فارسی 3، مدل بازنگریشدۀ بلوم. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
