تحلیل محتوای کتاب فارسی هفتم چاپ 1404 بر پایه هوش اخلاقی
کد مقاله : 1177-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
لیلا رستگار *
چکیده مقاله
هوش اخلاقی یکی ازمهم ترین انواع هوش است وشامل هفت اصل اخلاقی:همدلی،وجدان،خویشتن داری، احترام،مهربانی،تحمل و انصاف می باشد که به میزان متفاوت در افراد وجود دارد؛ کسی دارای هوش اخلاقی است که اعتقادات قوی اخلاقی داشته است و در عمل نیز پایبند آنهاست. چنین فردی نه تنها در زندگی شخصی انسانی شریف و محترم است بلکه می تواند نقش مهم و موثری درساختن جامعه ای مطلوب داشته باشد از آنجا که یادگیری و اکتساب این نوع هوش در دوره کودکی و نوجوانی می تواند صورت بگیرد و تاثیرات بسیار مهمی دررشد شخصیت و آینده آنها داشته باشد، باید در کتابهای درسی به شیوه ای هنرمندانه و دقیق، بصورت غیر مستقیم آموزش داده شود از طرفی چون ادبیات به‌ویژه ادبیات فارسی، نقشی اساسی درتربیت فرهنگی، اخلاقی و فکری دانش آموزان دارد.ما در این مقاله سعی کردیم به شیوه تحلیلی وکمی و کیفی با روش کتابخانه ای، به بررسی مولفه های هوش اخلاقی در کتاب فارسی پایه هفتم چاپ (1404) بپردازیم. نتایج نشان می‌دهد که این کتاب در تقویت بعضی ازارزش‌های اخلاقی موفق عمل کرده و زمینه‌ای مناسب برای رشد هوش اخلاقی دانش‌آموزان فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
هوش اخلاقی، کتاب فارسی پایه هفتم، تحلیل محتوا ،آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی