| راهنمای عملیاتی تدریس فعال فارسی در دوره ابتدایی: الگویی برای پرورش خلاقیت دانشآموزان در عصر دیجیتال |
| کد مقاله : 1162-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
ریحانه دهقانی *، مرضیه بیابانکی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف طراحی یک چارچوب نظاممند برای انتخاب و اجرای روشهای تدریس فعال در آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از راهبردهای «مرور نظاممند منابع معتبر» و «تحلیل محتوای کیفی» کتابهای درسی فارسی، انجام گرفت. محوریت این تحلیل، شناسایی فرصتهای بهکارگیری روشهای فعال در تدریس ادبیات فارسی در دورهی ابتدایی بود. یافتهها نشان میدهد که روشهای تدریس فعال (از جمله ساختارگرا، یادگیری مبتنی بر مغز، جیگساو، آموزش معکوس و تلفیقی) در تقویت کلیهی مهارتهای زبانی (از روخوانی و درک مطلب تا املاء و انشاء) مؤثر بوده و به افزایش مشارکت و تعمیق یادگیری دانشآموزان میانجامد. علاوه بر این، کاربست هدفمند این روشها، مهارتهای شناختی و اجتماعی فراگیران را پرورش داده و تجربهی یادگیری را به فرآیندی جذاب و کاربردی تبدیل میکند. دستاورد نهایی پژوهش، ارائهی «جدول راهنمای نظاممند انتخاب روش تدریس فارسی» است که با تلفیق مبانی نظری و مثالهای عملی، به معلمان در انتخاب روش تدریس متناسب با اهداف آموزشی، محتوا و امکانات اجرایی، یاری میرساند. این راهنما گامی مؤثر در جهت تقویت انگیزه و نگرش دانشآموزان نسبت به ادبیات فارسی، تضمین کیفیت آموزش فارسی و ترویج یادگیری دانشآموزمحور و تجربهبنیان در دوره ابتدایی محسوب میشود. |
| کلیدواژه ها |
| روش تدریس فعال، آموزش فارسی، دوره ابتدایی، یادگیری معنادار، مهارتهای زبانی. |
| وضعیت: پذیرفته شده |
