| تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی برمبنای میزان فعال بودن یا غیرفعال بودن محتوا با استفاده از الگوی ویلیام رومی |
| کد مقاله : 1150-6LITERATURECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سارا عابدی کوشکی1، محمدطاها اصغری *2، علی ملایی2 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجو معلم |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بر اساس الگوی ویلیام رومی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی است و به کمک دادههای کمی به بررسی میزان فعال یا غیرفعالبودن بخشهای مختلف کتاب میپردازد. جامعه پژوهش شامل متنها، تصاویر و فعالیتهای مندرج در کتاب فارسی پایه اول است. در فرایند تحلیل، کتاب به سه بخش متن، تصاویر و فعالیتها تفکیک و هر بخش بهصورت جداگانه کدگذاری و طبقهبندی شده است. تحلیل نهایی براساس ضرایب درگیری بهدستآمده از روش ویلیام رومی انجام گرفت؛ روشی که میزان فعالیتزایی یا انفعالی بودن محتوای کتاب را مشخص میکند و نشان میدهد تا چه اندازه دانشآموز را به تفکر، کاوش و یادگیری فعال سوق میدهد. یافتهها نشان میدهند ضریب درگیری متن کتاب 0.101، تصاویر 0.373 و فعالیتها 1.88 است. این نتایج بیانگر آن است که متن و تصاویر کتاب غیرفعال و فعالیتها بیشفعال هستند؛ وضعیتی که موجب میشود دانشآموز عمدتاً به ارائه پاسخهای اطلاعاتی بدون مشارکت فعالانه در فرایند یادگیری ترغیب شود. این امر ضرورت بازنگری در طراحی محتوای کتاب فارسی پایه اول را برای تقویت یادگیری فعال برجسته میسازد. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، مدل ویلیام رومی، فارسی پایه اول ابتدایی، ضریب درگیری |
| وضعیت: پذیرفته شده |
