کاربرد تصویر سازی در کتاب فارسی
کد مقاله : 1149-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
آرشام نورمحمدپور عمرانی *1، سیده ملیحه هاشمی سلیمی2، امیرحسین رجب پور شوبی1
1دبیر ادبیات فارسی بابل، مازندران
2استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان مازندران
چکیده مقاله
در دنیای امروز، تصویرسازی به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند، نقش مهمی در انتقال اطلاعات و مفاهیم ایفا می‌کند. در حوزه آموزش نیز، استفاده از تصاویر می‌تواند به بهبود فرآیند یادگیری و افزایش اثربخشی آموزش کمک کند. کتاب‌های درسی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی، باید از ظرفیت‌های تصویرسازی به نحو احسن استفاده کنند، کتاب فارسی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درسی در نظام آموزشی ایران، نقش بسزایی در ارتقای دانش و مهارت‌های زبانی و ادبی دانش‌آموزان ایفا می‌کند، این کتاب با ارائه متون متنوع، از جمله اشعار، داستان‌ها، مقالات و متون علمی، دانش‌آموزان را با گستره وسیعی از مفاهیم و موضوعات آشنا می‌کند. اهمیت این بررسی در آن است که به ارتقای کیفیت کتاب‌های درسی و بهبود فرآیند یادگیری دانش‌آموزان کمک ‌بکند. با شناسایی نقاط قوت و ضعف تصویرسازی در کتاب فارسی، می‌توان راهکارهایی برای استفاده بهینه از این ابزار آموزشی ارائه داد و به دانش‌آموزان در یادگیری بهتر و عمیق‌تر مطالب کمک کرد. این پژوهش به شیوه‌ی توصیفی–تحلیلی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه‌ی پژوهش شامل مجموعه‌ی تصاویر کتاب فارسی دوره‌ی مورد مطالعه ( دوره متوسطه اول و دوم) است. ابتدا تمامی تصاویر موجود در کتاب بر اساس معیارهایی مانند ارتباط تصویر با متن، کیفیت هنری و میزان تأثیرگذاری آموزشی بررسی و دسته‌بندی شده‌اند، سپس از طریق تحلیل کیفی محتوای تصاویر، نقاط قوت و ضعف آن‌ها استخراج گردیده و بر اساس یافته‌ها، پیشنهادهایی برای بهبود تصویرسازی در کتاب‌های درسی فارسی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
تصویرسازی، فارسی، کتب آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده