تاثیر متون خواندن بر راهبردهای نوشتن و طراحی تمرین‌های نگارش؛ بررسی موردی کتاب‌های نگارش متوسطه دوم
کد مقاله : 1147-6LITERATURECONF (R2)
نویسندگان
زینب عرب نژاد *
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانz.arabnezhad@cfu.ac
چکیده مقاله
خواندن و نوشتن از مهم‌ترین مهارت‌های زبانی مرتبط با درس فارسی هستند. این دو مهارت را نمی‌توان منفک از یکدیگر آموزش داد زیرا نوشتن؛ مهارتی تولیدی و مبتنی بر مهارت‌های دیگر به‌ویژه مهارت خواندن است. هدف از پژوهش پیش‌رو بررسی پیوستگی این دو مهارت در آموزش نگارش فرایندی است. در نگارش فرایندی برخلاف نگارش برآیندی، فرایند آفرینش متن مهمی مهمتر از نتیجه نهایی است. ضرورت پژوهش در مورد سطح مهارت خواندن و نوشتن از عملکرد نامطلوب دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های داخلی و نیز جهانی مشخص است. روش مطالعه در این پژوهش تلفیق کتابخانه‌ای و نیز بررسی موردی است. جامعه آماری؛ کتاب‌های نگارش متوسطه دوم است. بررسی این کتاب‌ها نشان می‌دهد دو مهارت خواندن و نوشتن در این کتاب هم‌گام با یکدیگر نیستند و متون انتخاب شده برای خواندن لزوما به تقویت راهبردهای نوشتن نمی‌انجامد و گاه متن انتخاب شده راهبرد موردنظر در درس را نمایندگی نمی‌کند. در نتیجه با وجود ساختار منسجم کتاب نگارش و نوآوری آن در ارائه مطالب، نیاز است تا به شاخص‌هایی چون انتخاب متون جذاب و متنوع برای خواندن، روشن بودن راهبردهای نوشتن خلاق، انتخاب موضوعات متناسب با سن مخاطب، طراحی تکالیف نوشتن گام‌به‌گام و تنوع در طراحی تکالیف توجه شود.
کلید واژه: مهارت خواندن و نوشتن، کتاب نگارش متوسطه دوم، راهبردهای نگارش فرایندی
کلیدواژه ها
مهارت خواندن و نوشتن، کتاب نگارش متوسطه دوم، راهبردهای نگارش فرایندی
وضعیت: پذیرفته شده